Važnost pršuta u mediteranskoj prehrani istaknuta paljenjem prve gastroadventske svijeće

„Kliknimo na Advent”, slogan ovogodišnje manifestacije Advent u Splitu, ove je nedjelje pokazao svoj dvostruki značaj kada su građani putem prijenosa uživo mogli pratiti otvorenje manifestacije Gastroadvent, održano u restoranu-terasi SidiBar. Preko digitalnih kanala u domove Splićana prenesena je poruka o važnosti pršuta u mediteranskoj prehrani i unesena blagdanska atmosfera paljenja prve svijeće nade na gastroadventskom vijencu koju su zapalili novinari tiskanih medija i digitalni nomadi. Ove godine, adventski vijenac za Gastroadvent osmislila je svestrana splitska umjetnica Tonka Alujević, a cijeli događaj, dostupan na poveznici https://youtu.be/cBDWjEqgfRM, poduprli su mnogi partneri i suradnici.

Autorica Gastroadventa, manifestacije koja se u Splitu održava više od 10 godina i koja se ovog puta održava pod sloganom „Mediteranska prehrana je održiva, odgovorna i ostvariva”, jest Olja Martinić. Njena suradnica na projektu, Adriana Gudelj, objasnila je zašto su, umjesto klasičnih predstavnika mediteranske prehrane, ovog puta na meni uvrstili paletu suhomesnatih proizvoda. Pršut obiluje vitaminima, proteinima i mineralima, a unutar Europske unije zaštićena su čak četiri hrvatska pršuta: drniški, dalmatinski, krčki i istarski. Upravo ovaj prvi imali su priliku isprobati i ostali uzvanici svečanog otvorenja, župan Splitsko-dalmatinske županije Blaženko Boban, direktorica Turističke zajednice grada Splita Alijana Vukšić, predsjednik Hrvatske gospodarske komore - Županijske komore Split Joze Tomaš, Domagoj Samac iz tvrtke Drniški pršut d.o.o. te Josip Čulić  iz restorana-terase SidiBar.

Svi mi imamo svoje nade, kako na profesionalnom tako i na privatnom planu. Svatko od nas, ako i nema ništa drugo, ima barem nadu. Uistinu želim od srca da nam nade prijeđu u stvarnosti i da nas dočekaju mir, ljubav i radost u sljedećim nedjeljama do Božića, a Županija će i dalje podupirati ovakve aktivnosti, pozdravio je okupljene Blaženko Boban, župan Splitsko-dalmatinske županije.

Dizajn gastroadventskog vijenca nosi dublje značenje, a umjetnica Tonka Alujević ove ga je godine bazirala na kolutu za spašavanje, u Splitu zvanom šalvaomine. Koncept se temelji na želji umjetnice da život bude malo organiziraniji, kao što je i život na brodu. Kod samog vijenca interpolirala je košulje u kojima je sama plovila, kao i rukav s botunićima koji autoricu asocira na djetinjstvo i priče njenog oca. Kako je od njega svaki put na drugačiji način čula priču o težaku koji je zaboravio svoju košulju na stablu kada je obrađivao masline, tako prenosi nastojanje da svaki Gastroadvent bude drugačiji i originalan.

Zadovoljstvo mi je pozdraviti vas i pozvati sve da ove godine zajedno „kliknemo na Advent” i da nam se u tome pridruže svi ljudi dobre volje. Ovog puta ćemo „kliknuti na gastronomiju”, „kliknut ćemo na pršut”, jer naša gastronomija je ono što nas drži zdravima i, između ostalog, razlog koji naše turiste dovodi u grad. Još jednom pozivam sve - „Kliknimo na Advent” zajedno, „kliknimo na kulturu”, „kliknimo na igru” i sve ostale sadržaje koje nudi Turistička zajednica grada Splita u suradnji s partnerima. Kako bismo olakšali pristup događanjima, za naše smo građane uveli i besplatnu adventsku liniju kojom mogu doći do željene lokacije, istaknula je direktorica Turističke zajednice grada Splita Alijana Vukšić.

Uzvanici prve gastroadventske nedjelje imali su priliku, pridržavajući se epidemioloških mjera, degustirati kanapeiće, krekere i grisine s pršutom, hrskave pršut fjokiće, tortilla rolice s pršutom, kapice šampinjona punjene pestom od pršuta i lososa na kremi od parmezana, gurmanske prutiće, fuže s tartufima i pršutom te njoke s pršutom i kozicama. Od sirove hrane na meniju su bili kukumari i pomice punjene pršutom, rolice od pršuta, ražnjići od pršuta i povrće u košuljici od pršuta.

Promoviranje hrvatskih proizvoda imperativ je za cijelo gospodarstvo kako u zemlji, tako i u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Podržimo naše gospodarstvo kupovinom domaćih, hrvatskih proizvoda, „kliknimo” na domaće i pomozimo našim proizvođačima i cjelokupnom gospodarstvu, izjavio je Joze Tomaš, predsjednik Hrvatske gospodarske komore - Županijske komore Split, naglašavajući važnost ovakvih događanja u promociji projekta „Kupujmo hrvatsko” kojeg HGK provodi od 1997. godine.

Uz navedene, partneri ovogodišnje manifestacije Gastroadvent u Splitu su i Grad Split te Rera - Javna ustanova za koordinaciju i razvoj Splitsko-dalmatinske županije u sklopu projekta MD.net, dok je poseban partner vinarija Kairos. Delicije s raskošno uređenog gastroadventskog stola pripremili su djelatnici restorana-terase SidiBar, a Josip Čulić iz restorana zahvalio je djelatnicima koji su pripremili razna jela u kojima je glavna zvijezda upravo pršut.

Proizvodnja pršuta počinje soljenjem i dosoljavanjem te stavljanjem u piz. Slijedi 50 dana dimljenja i onda zrenje, što je najvažniji proces u proizvodnju pršuta kada se on čuva u posebnim prostorijama ukopanim u zemlju. Naši pršuti stari su dvije i pol godine, imaju karakterističnu boju, okus i miris. Smješteni smo na posebnoj mikrolokaciji na kojoj se miješaju vjetrovi i stvara se plemenita plijesan koja daje specifičnu aromu drniškom pršutu, a trenutno smo u procesu dobivanja certifikata Drniškog pršuta, otkrio je Domagoj Samac iz tvrtke Drniški pršut d.o.o. koja svoj obiteljski posao vjerno vodi ka sve većem uspjehu.

Gastroadvent je pravi primjer onoga što ovogodišnji Advent u Splitu poručuje svojim sloganom. „Kliknimo na Advent” poziva građane i posjetitelje da uživo „kliknu”, primjerice, s ugostiteljskom ponudom ili glazbenim programom. S druge strane, dio programa prilagođen je digitalnim kanalima kako bi baš svatko mogao vidjeti sadržaj koji ga zanima, bez obzira na to gdje se nalazi. „Kliknimo na gastro“, „Kliknimo na kulturu“ i „Kliknimo na igru“, tri su glavna smjera putem kojih baš svatko može pronaći ono što ga najviše zanima. Već sljedeće nedjelje s druge lokacije, Gastroadvent će ponovno stići u domove Splićana i svih zainteresiranih preko internetskog prijenosa. Sve novosti dostupne su putem web stranice Turističke zajednice grada Splita, Instagrama, Facebooka i Twitter profila te YouTube kanala.