Opera Hrvatskog narodnog kazališta Split će u petak 12. studenog premijerno na kazališnoj pozornici izvesti operu Cavalleria rusticana Pietra Mascagnija. Predstava koja je premijerno, u sklopu 67. Splitskog ljeta, izvedena ovog ljeta na Peristilu svoj scenski život u HNK Split. Predstojećim izvedbama, koje su ravnat će maestro Jure Bučević, redateljica je Jelena Bosančić. Premijerna izvedba bit će posvećena uspomeni na nedavno preminulog maestra Lorisa Voltolinija.
U ulozi Santuzze 12. i 13. studenog nastupit će nacionalna prvakinja sopranistica Kristina Kolar, a 16. i 20. studenog u toj će ulozi debitirati solistica splitske Opere Antonija Teskera. Ulogu Turiddua, kao i ljetos, tumačit će brazilski tenor Max Jota. Lola će u prve dvije izvedbe biti mezzosopranistica Irena Parlov a u druge dvije Ivona Bosančić Lasić. Po prvi put će pred splitskom publikom nastupiti brazilski bariton Rodolfo Giuliani koji će tumačiti ulogu Alfija, a Lucia će biti mezzosopranistica Stefany Findrik.
Mladić Turiddu vraća se iz rata i saznaje da se u međuvremenu njegova zaručnica Lola udala za Alfija. On iz osvete zavodi lijepu i mladu seosku djevojku Santuzzu što kod nevjerne Lole izazove ljubomoru pa se sveti Santuzzi tako da ponovno zavede Turiddua. Santuzza saznaje da ju je Turiddu prevario s Lolom, ali ga ipak pokušava spasiti od nesreće koja slijedi kada se Alfio vrati u selo i saznaje za odnos između Turiddua i Lole. Alfio izaziva Turiddua na dvoboj na seoskom trgu prepunom ljudi. Po drevnom sicilijanskom običaju dva se suparnika zagrle i Turiddu u znak prihvaćanja poziva na dvoboj ugrize Alfia za uho. Krv koja poteče znači borbu do smrti. Opera završava udaljenim glasovima i plačem žena. Turiddu je poginuo u dvoboju.
Cavalleria rusticana remek-djelo je opernog verizma koje je na praizvedbi 1890. izazvala jednu od najvećih senzacija u povijesti opere. Taj scensko-glazbeni dragulj natopljen strašću i s osvetom kao glavnim pokretačkim motivom, do danas je jedan od najomiljenijih i najizvođenijih opernih naslova.
Istovremeno dramatična i emotivna, bogata melodijskim invencijama i smjelim harmonijama kojima autor vješto dočarava vedrinu sicilijanskog sela u kojem ljubavne strasti vriju kao vino, a postupke likova diktiraju stroge društvene norme. Moćna glazba, dinamičan i dramatičan zaplet izrastao iz vrelog sicilijanskog temperamenta govori o ljubavi i ljubomori, nevjeri, čežnji, licemjerju i fatalnoj osveti.
Više je dionica iz ove opere postiglo opću popularnost, kao siciljanska pjesma O Lola, c'hai di latti la cammisa, tenorska arija koju pjeva Turiddu, Alfiova arija Il cavallo scalpita, Santuzzina arija Voi lo sapete, o mamma, duet Santuzze i Turiddua Tu qui, Santuzza, Turidduova zdravica Viva il vino spumeggiante, Turidduov oproštaj od majke arijom Mamma, quel vino è generoso. No, možda je najpopularniji simfonijski intermezzo između devete i desete scene, koji je korišten u besmrtnim ostvarenjima filmske umjetnosti kao što je Kum 3, u jednoj od najslavnijih scena u povijesti filma; u Razjarenom biku Martina Scorcesea glavna je muzička tema filma; a glazbena je podloga i u epizodi popularnog japanskog anime crtanog filma Kenshin Samurai, pa i u jednoj reklami za Ferrero Rocher.
Predstojeće izvedbe obilježene su debijem u ovom naslovu dirigenta maestra Bučevića, tev debitantskim nastupima Antonije Teskera kao Santuzze, Irene Parlov i Ivone Bosančić Lasić u ulozi Lole, a bariton Rodolfo Giuliani po prvi put će nastupiti pred splitskom publikom. Riječ je o pjevaču rođenom u São Paolu koji je glazbeno obrazovanje započeo vrlo mlad s pedagozima kao što su: Benito Maresca, Jevgenij Nesterenko, Leo Nucci, Virginia Zeani, Fiorenza Cossotto, Jaume Aragall i Isabel Maresca. Pored ulčoge Alfija u Cavalleriji.. repertoar mu obuhvaća uloge kao što su: Scarpia (Tosca), Tonio (I Pagliacci), Sharpless (Madama Butterfly), Gianni Schicchi (Gianni Schicchi), Gerard (Andrea Chénier), Rigoletto (Rigoletto), Cristoforo Colombo (Columbus Oratorio), Enrico (Lucia di Lammermoor), i Nabucco (Nabucco). Recentni mu angažmani obuhvaćaju nastupe u produkcijama Ernanija u Manausu, Nabucca u São Paolu, u operi Rob brazilskog skladatelja Antônija Carlosa Gomesa u Teatro Lirico di Cagliari i Theatro Municipal u Rio de Janeiro, Werther i Gianni Schicchi u Las Palmasu, Krabuljni ples u Rio de Janeiru, Trubadur u Teatro dell’ Opera di Roma, Plašt u Teatro San Carlo di Napoli, Rigoletto u Savoni, Cavalleria rusticana u Belo Horizonte, Otello u Montevideu, Falstaff u Theatro São Pedro di São Paulo, Trubadur i Madama Butterfly u Theatro Municipal u Rio de Janeiro.
Pored dirigenta Jure Bučevića i redateljice Jelene Bosančić autorski tim predstave čine: scenograf Ozren Bakotić, kostimografkinja Sonja Obradović, zborovođa Veton Marevci, oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić, dizajner videa Darko Škrobonja i oblikovatelj tona Marko Mandić, a koncertni majstor je Valter Lovričević.
Izvedbe u petak i subotu 12. i 13. studenog započinju u 20 sati, a izvedbe 16. i 20. studenog u 19:30.