U četvrtak, 13. prosinca 2018. u 20 sati u Galeriji Praktika (Klub Kocka) otvara se izložba Srđana Veljovića: Devedesete u sklopu ciklusa NMG@PRAKTIKA. Uz otvaranje umjetnik će održati i vodstvo kroz izložbu.
Serija fotografija “Devedeste” Srđana Veljovića predstavlja umjetničko dokumentiranje osobno i kolektivno ključnih trenutaka ovog društveno i politički izrazito turbulentnog perioda, te njegovo postavljanje danas, sa značajne vremenske distance, otvara nekoliko mogućnosti čitanja ovog slojevitog fotografskog memoara. Okosnicu ove izložbe čine fotografije vezane za kontekst vojske, razvrstane u dvije grupe: prva iz 1987/8. godine kada autor boravi na odsluženju vojnog roka u Divuljama pokraj Splita, i potonja iz 1999. godine kada je autor ponovno pozvan na služenje, sad drugoj domovini. Prostor između ove dvije (ne)uobičajene situacije zauzimaju razne društvene zbiljnosti kojima je autor svjedočio u različitim društvenim kontekstima devedesetih te ih on bilježi iz rakursa subjektivnog promatrača. Autorova fotografska priča se u ovom periodu razvija kako kroz njegovo intenzivno praćenje i dokumentiranje različitih vidova kulturnog, društvenoaktivističkog, urbanog života prvenstveno Beograda, ali i Srbije i regije, tako i kroz niz umjetničkih projekata u kojima tematski i problemski inicira i otvara brojna pitanja u vezi sa socio-političkim kontekstima našeg podneblja u ovom dramatičnom periodu.
U svojevrsnoj kronici događaja, pojava i situacija, Veljović nastoji fotografski zabilježiti tadašnju sliku društva suočenog sa dramatičnim promjenama, od svakodnevice svog neposrednog okruženja do određenih kolektivnih prostora ili malih pojedinačnih gestova nepristajanja, borbe i otpora politikama koje su nas regionalno uvele u okolnosti permanentnih kriza, nestabilnosti i neizvjesnosti, te različite kolektivne reakcije na ove situacije. Fotografije iz ove serije prikazuju zaista različite vizualne narative, počevši od skoro pa arkadijskih prizora sa služenja vojnog roka s kraja osamdesetih, suprotstavljeno sa prizorima civilnog života u okolnostima rata koji nose u sebi mnogo više nemira i agresije, nego fotografije oružja i vojnika iz mirnodobskog vremena. Zatim tu su prikazi života na studentskim i građanskim prosvjedima čemu je suprotstavljen prikaz privida “normalnosti” iz tadašnjeg klupskog ambijenta te opet dnevnih javnih performativnih akcija otpora ili određenih proslava u korpusu tadašnjih kolektivnih javnih događanja.
Promatrajući sa vremenske ali i generacijske distance, a Veljović je odlučio ovaj fotografski ciklus postaviti više od 20 godina nakon njegovog nastajanja, zanimljivo je, ali i bolno uočiti društvene i kolektivne obrasce koje možemo u nekim situacijama primjetiti i danas, te svojevrstan odnos svakoga od nas prema ovom vremenskom periodu koji se duboko urezao u osobne i kolektivne memorije na ovim prostorima, bez obzira jesmo li mu bili aktivan sudionik, ili smo ga promatrali i doživljavali preko raznih drugih narativa. Ove fotografije, osim što uspostavljaju zaista zanimljive međusobne korelacije te nam pružaju različita tumačenja percepcije i protoka ovog (prošlog) vremena, navode nas, doslovno tjeraju, da iz današnje perpektive uspostavimo odnose prema osobnoj i kolektivnoj memoriji ovog vremena, i još važnije, da ih usporedimo sa često vrlo sličnim društvenim obrascima u kojima se krećemo danas.
Srđan Veljović (1968.), fotograf, kulturni radnik, konceptualni dokumentarist. Bavi se problemom identiteta i njegovog uspostavljanja kao polja konstituiranog izvani istražujući mjesta prestupa granice koja ga definira. Dosad realizirao projekte: Arhitektura i fašizam, Lijep život kao eksces, Nebo, Granice roda, Ekonomija moći heteroseksualne veze, Koliko visoko je bezbjedno, Nož žica, Umjeće tranzicije, Transponiranje – Džoni Racković, Mnoštva, Tehno – pozicije podkulture, Moguća mjesta solidarnosti, Muzeji i još poneko mjesto sjećanja, Jarboli, Industrija, Fotografije, portreti, Kina u kulturi sjećanja, 20-25-29, Das Unheimliche koncept kao praktična alatka, Devedesete. Izlagao više puta skupno i samostalno u Srbiji, Makedoniji, Hrvatskoj , Bosni, Sloveniji, Rumunjskoj, Albaniji, Austriji, Njemačkoj, Sjedinjenim Američkim Državama.