U četvrtak 8. rujna u 20h u Galeriji umjetnina Split otvara se izložba fotografija Ivana Posaveca Horizonti / Dolje tvrdo, gore visoko.
Za sve svoje fotografije, bez obzira na povod, Ivan Posavec kaže da su dnevnički zapisi. Naročito bremenite amalgamom različitih poticaja i čuvstava upravo su panoramske fotografije snimljene FT-2 kamerom. Četrnaest odabranih crno-bijelih snimaka nastalih u periodu 2000.-2011., na printevima formata 90 x 360 cm, izloženo je u Galeriji umjetnina pod zajedničkim, Posavčevim nazivom, Horizonti / Dolje tvrdo, gore visoko.
Klasičar u pogledu snimanja panorama analognom kamerom (na poslu inače koristi digitalnu), Posavec nakon razvijanja digitalizira film, da bi mogao dobiti spomenuti format. U konačnici svaka fotografija ima crni rub kao na negativu, karakterističan znak da na snimku nema naknadnih intervencija.
Posavec iznosi kameru u svako doba dana. Motive ponekad traži ciljano, ponekad ih slučajno zapaža. Ukoliko mu svjetlo u datom trenutku ne odgovara, studira motiv te se vraća kada ocijeni da je svjetlo najpogodnije. Nikada ne koristi stativ. Kamera mu je obješena oko vrata, u visini ošita, i tako fotografira. On neće propustiti prigodu kamerom zabilježiti zanimljiv prizor gdje god putovao ili povremeno boravio, no ipak najviše se bavi Zagrebom. Tako većina izloženih radova predstavlja zagrebačke motive, od strogog centra do rubnih područja grada. Pored toga, izložene su dvije panorame ravničarskog i šumovitog krajolika iz Dužice, panorama snimljena u Šibeniku te na splitskim Bačvicama.
Horizont je mjera i granica prostora koji Posavca zanima. A u tom prostoru čovjek je redovito prisutan, bilo da je slučajno zatečen ili se "otjelovljuje" u pustim urbanim ambijentima, bilo da se diskretno naslućuje u kultiviranim krajobrazima.
Posavčeve fotografije izduženog formata nenametljiva su i poetična svjedočanstva netipičnih, neočekivanih i neobičnih prizora. Naklonost prema motivu najčešće je diskretno izražena, bez povišenih emocija. Karakteristična obilježja posljedica su reakcije na potpuni izostanak estetske i humane komponente u izvorno zamišljenoj namjeni FT-2 kamere. Stoga Posavec svjesno snima vizualno ugodne motive lišene ekscesa. Najčešće je riječ o frekventnim gradskim prostorima te omiljenim prostorima za opuštanje i rekreaciju. Gotovo svi ostavljaju dojam civilizirane brige o njihovom izgledu.
U svojim panoramama Posavec je objedinio fotografsko znanje, iskustvo, umijeće gledanja i mjeru: za prostor i za emocije. Stoga i nastaju očaravajuće, često sjetne realizacije.
O umjetniku
Ivan Posavec rođen je 1951. godine u Dužici kraj Siska. Na zagrebačkoj Akademiji za kazalište, film i televiziju diplomira 1980. filmsko snimanje, a već sljedeće godine postaje majstor fotografije. Magistrira fotografiju 1984. na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Dobitnik je nagrade "Tošo Dabac" 1992., Nagrade grada Zagreba 2003. te pedesetak drugih fotografskih nagrada. Bavi se novinskom fotografijom gotovo četiri desetljeća. Među novinskim su izdanjima u kojima je objavljivao: Polet, Studentski list, Mladina, Start, Danas, Vjesnik, Pitanja, Svijet, Globus, Arena… Urednik je fotografije u časopisu Gloria, danas u svojstvu vanjskog suradnika nakon umirovljenja u lipnju 2016.
Kustosica izložbe je Iris Slade, a možete je pogledati do 2. listopada.
Foto:Ivan Posavec - Bačvice 2002.