U četvrtak, 21. veljače 2019. u 19 sati u Galeriji fotografije Fotokluba Split, Marmontova 5 otvorit će se izložba "Didi s Kamešnice" nagrađivanog splitskog fotoreportera Milana Šabića. Fotografije su nastale u sklopu projekta u organizaciji Hrvatskog fotosaveza.
Izložba je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske,Grada Splita, Turističke zajednice grada Sinja, Purex doo, portala DalmacijaDanas, a možete je razgledati do 9. ožujka 2019.
Iz predgovora:
Ciklus fotografija Didi s Kamešnice splitskog fotografa Milana Šabića reportažni je zapis godišnjeg pokladnog ophoda mačkara podkamešničkih sela Gljev, Han, Bajagić i Gala. Jedinstven je to način obilježavanja pokladnih običaja, koji je zbog duge tradicije i izvornosti upisan na Listu nematerijalnih kulturnih dobara Republike Hrvatske.
Poklade, kalendarsko razdoblje prije korizme, u kojemu se priređuju vesele povorke maškara i kostimirani plesovi, razvile su se iz rimskih svečanosti - luperkalija i saturnalija. U svom iskonskom značenju vezane su uz sadržaje magijskog podrijetla: kult plodnosti, tjeranje zime i najavu proljeća, te protjerivanje zlih sila i uroka. Sve to, uz kritiku društvenih zbivanja, koja je izraženija u urbanim sredinama, prisutno je do danas i u gljevskim mačkarama, u kojima svi sudionici bučne i razuzdane povorke strastveno glume svoje uloge, na radost publike koja pokušava izbjeći sve njihove nepodopštine. (…)
Fotografije Milana Šabića, prigodno izložene u veljači, sugestivno prenose naboj pokladne povorke i ophoda gljevskih mačkara. Gotovo da u pojedinim prizorima možemo dočarati i zaglušujuću zvonjavu. Dojmljiva je to šarena kronika Dida s Kamešnice, a ujedno i zaokružena autorska cjelina koju, osim etnografskog karaktera i dokumentarnosti reportaže, odlikuju i visoki estetski kriteriji. S osjećajem za cjelinu i detalj, kompoziciju i čistoću kadra, pred nama su širi, panoramski kadrovi dida s mišinama nalik drevnim božanstvima dok se kreću podkamešničkim krajolikom, ali i vrijedni izdvojeni detalji pokladne povorke među kojima se ističe nekoliko sjajnih grupnih i pojedinačnih portreta pokladnih protagonista (mlada, cigić…). Šabićeve fotografije nedvojbeno su svojevrsni dokument nacionalne kulturne baštine. Istodobno, one su i više od toga – umjetnička interpretacija motiva i svih bitnih trenutaka pokladne povorke, utemeljena na razumijevanju konteksta, te likovnim i estetskim vrijednostima koje reportažnom zapisu oduzimaju rutinu i daju trajnu kvalitetu.