Na Peristilu otvoreno jubilarno 60. Splitsko ljeto

Verdijeva Aida je po 20. put otvorila Splitski festival. Kakav festival i kako jedna opera može otvoriti festival lakih nota? Veliki gaf gradonačelnika Baldasara, koliko god se on trudio učiniti ga simpatičnim, je još izraženiji postao nakon što ni iz trećeg pokušaja poteštat nije uspio njegovim punim nazivom otvoriti 60. Splitsko ljeto.

Uz funkciju koju obnaša u Splitu, Baldasar je na otvorenju bio i izaslanik visokog pokrovitelja, predsjednika Republike Hrvatske dr. sc. Ive Josipovića, čije višegodišnje nepojavljivanje na otvorenju Splitskog ljeta postaje sve više neopravdano, pogotovo ove godine. Kultura ne bi trebala poznavati politička ograničenja, i dok je do prošle godine bilo očekivano da na otvorenju nema ni predsjednika države, ni gradonačelnika, a ni župana, na jubilarnom, šezdesetom otvorenju velike kulturne manifestacije, opet nema glavnog pokrovitelja. A ako već mora poslati izaslanika, barem bi se trebao pobrinuti da ta osoba zna na koje događanje ide.

Ministrica kulture Andrea Zlatar-Violić se u svom govoru osvrnula na proširivanje kulturnog turizma kao glavne podvrste te gospodarske grane, ne zaboravivši spomenuti Ultru. Pomalo diskriminirajuće je napomenula da je gradonačelnik Baldasar vjerojatno jedina osoba koja je posjetila oba kulturna događanja, iako je u publici bilo posjetitelja s bijelim Ultrinim narukvicama, čime je još jednom potvrdila kako se bez obzira na veliku promociju, a i prihode koje je donijela sa sobom, Ultra ne smatra kulturnim događanjem niti je takva vrsta zabave prepoznata kao umjetnost.

S druge strane, Splitsko ljeto se smatra događanjem „visoke kulture“, a ove godine je dobilo dozvolu za samo 4 održavanja na Peristilu.

U sjeni nepromišljenih izjava političara su ostali podizanje zastave Splitskog ljeta, a vrijedno je spomenuti da je ta čast pripala troje umjetnika koji su sudjelovali u Splitskom ljetu 1954. godine: Biserki Cvejić koja je u Aidi pjevala ulogu Amneris, Anči Mladinić koja je plesala u Labuđem jezeru, i Anti Jelaski koji je režirao Ribarske svađe.

Ovogodišnja Aida je postavljena u svojem 4. režijskom izdanju, ovog puta je ta čast pripala Draženu Siriščeviću čija je Opera box 90-ih bila nezaobilazna na programu HRT-a. On sam je rekao kako nije osuvremenjivao dramaturgiju nego ju je prilagodio Peristilu, dok je koreograf Dinko Bogdanić zadržao originalnu koreografiju Oskara Harmoša iz prve splitske Aide.

Scenografija Slavena Raosa je u potpunosti prilagođena Peristilu budući da je on sam savršena pozornica za ovu Verdijevu operu, dok je kostimografija Juraja Zigmana o kojoj se puno pričalo izvrsno spojila moderne elemente s egipatskim oblicima. Opera će se na Peristilu moći pogledati još u srijedu 16. srpnja, te u petak 18. srpnja s početkom u 21 sat.

Splitsko ljeto traje do 14. kolovoza kada će ga na Peristilu zatvoriti koncert Zagrebačke filharmonije Korsakovim Ravelom. Više o svim predstavama, lokacijama i cijenama ulaznica možete pronaći na službenim stranicama 60. Splitskog ljeta. http://www.splitsko-ljeto.hr/