Orašar na pozornici HNK

Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u petak premijerno donosi balet Orašar Petra Iljiča Čajkovskog, jedan od najljepših, najpopularnijih i najizvođenijih baleta. Koreografiju i režiju Waczlawa Orlykowskog na splitsku scenu prenosi Dinko Bogdanić, a orkestrom splitskog kazališta ravnat će maestro Hari Zlodre. U ulozi Klare izmjenjivat će se Ieva Karpilovska, Leona Sivoš i Korana Bilan, ulogu Princa tumačit će Mihai Mezei, Jassaui Mergaliev i Artjom Žusov, a Ščelkunčik je Razvan Cacoveanu. Osim baletnog ansambla i orkestra, u izvedbi sudjeluju i Baletni studio, te ženski zbor HNK Split.

Orašar je praizveden u Marijinskom teatru u St. Petersburgu 1892. a kao osnova libreta poslužilo je djelo njemačkog romantičkog pisca E. T. A. Hoffmana Orašar i kralj miševa. Priča o fantastičnom i bajkovitom snu djevojčice Klare na božićnu večer već 121 godinu upravo u ovo adventsko doba u brojnim kazalištima širom svijeta uveseljava publiku svih uzrasta. Jer, kako je zapisao Waczlaw Orlykowsky „Odrasli prepoznaju u njemu čar romantika, djeca uživaju u bajci kojoj je junakinja i sama dijete koje živi, igra se i sanjari među drugom djecom.“

Splitska premijera oslanja se baš na koreografiju Waczlawa Orlykowskog, postavljenu u zagrebačkom HNK 1970. Tu su antologijsku režiju i koreografiju od tada na našim kazališnim pozornicama više puta obnavljali razni koreografi, pa je ona tako postala svojevrsnim klasikom hrvatskog baleta, a i najnovija splitska produkcija još je jedan hommage Orlykowskom.

Autorski tim čine još i scenografkinja Dinka Jeričević, kostimografkinja Barbara Bourek, oblikovatelji svjetla i tona Srđan Barbarić i Petar Ivanišević. Baletni majstori su Vladimir Šuvalov i Dmitrij Rodikov, a polaznice baletnog studija uvježbale su Dunja Njegovan, Tanja Cvitanović, Albina Rahmatullina, Sanja Dimache, Korana Bilan i Buga Bešker.