Predstava Emet Ivane Šojat najbolja na 29. Marulićevim danima

Na festivalu koji je započeo 23. travnja prikazano je 12 predstava u konkurenciji za festivalske nagrade po izboru izbornice dr. art. Mire Muhoberac. Ocjenjivački sud odlučio je nagrade Marul dodijeliti kako slijedi:

  • Nagradu Marul za najbolju predstavu u cjelini dobila je predstava Emet Ivane Šojat u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku. Stručni je sud nagradu dodijelio većinom glasova.
    Obrazloženje:
    Već sam naslov romana na osnovu kojeg je nastala nagrađena predstava, Emet, upućuje na postupke koji su dosljedno prisutni u preciznoj arhitekturi ove predstave. Naime, Emet, što znači Život, u sebi nosi vlastitu suprotnost - Met, odnosno Smrt. Suprotnosti, naime, borave na istom mjestu, a granice su fluidne.
    Predstava umnogome prekoračuje granice očekivanog; duboko je uznemirujuća, ali istovremeno i duhovita, izaziva osjećaj groze ali gotovo istovremeno proizvodi i smijeh, kako onaj karnevalski, opori, tako i onaj topli, nježni, dječji. Jedna od najsnažnijih scena, izvrsno igrana, jest upravo mučni prizor zlostavljanja, incesta, no, unatoč tomu, ovo je predstava koja ne bježi od topline oprosta i razumijevanja za bivše rane onih koji postaju zlotvorima te time nastavljaju lanac nesreće sve do trenutka kada glavna junakinja, simbolički označenog imena - Lucija, ne odluči osvijetliti mračni prostor potisnutih sjećanja.
    Predstava osječkog HNK-a dovodi u pitanje mnoge dihotomije, baveći se značajnim temama kao što su pitanje odnosa realnog i irealnog, krivnje i kazne, unutarnjeg i izvanjskog, snova i umjetnosti, ljubavi i nasilja. Spajanje naizgled nespojivog je trajno na snazi. Takav je postupak prisutan i u načinu glumačke igre u kojoj se isprepliće tragično i groteskno. Emet, baš poput kineske kutije, otvara nekoliko razina stvarnosti: započinje aktualnim trenutkom, a onda se polako, gotovo neprimjetno, preoblikuje u svijet o kojem autorica pripovijeda. No, i taj je svijet nastanjen paralelnim stvarnostima poput labirinta koji izaziva osjećaj vrtoglavice, kako kod nje, tako i kod gledatelja. 
  • Marula za suvremeni dramski tekst festivalske predstave većinom glasova dobio je Miro Gavran za predstavu Svaki tvoj rođendan u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.
    Obrazloženje:
    Drama Mire Gavrana Svaki tvoj rođendan možda je i najambicioznije djelo ovog omiljenog hrvatskog dramatičara.
    Osnovni postulati po kojima i jest postao veliko dramsko ime, nisu iznevjereni niti u ovoj složenoj konstrukciji odnosa, osjećaja, uspomena i dramskih eskapada. Pisana za veliki glumački ansambl, uobličena u vrlo preciznu i znalački isprepletenu dramaturgiju, s idejom o neprolaznosti onog što nas čini ljudima i po čemu se prepoznajemo u iskonskoj potrebi za ljubavlju i ljepotom, drama Svaki tvoj rođendan oda je životu čije rođendane sami oblikujemo, a u čiji smisao duboko vjerujemo.
  • Marula za režiju većinom glasova dobio je Samo M. Strelec za režiju predstave Emet Ivane Šojat u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku.
    Obrazloženje:
    Neobičnim, začudnim, uzbudljivim i neočekivanim scenskim rješenjima kao i grotesknim, mjestimice brutalnim, a često duhovitim redateljskim postupcima, Samo je Strelec neuobičajeno predano režirao ovaj mračni psihološki triler u kojem dominiraju uznemirujuće istine i potresni krugovi smrti. Redateljski rukopis vrlo je precizno sjedinjen s dramaturgijom i dramatizacijom moćne priče s kriminalnim dosjejima Ivane Šojat, a vječna težnja za dobrotom probija kroz mračne pukotine ove katarzične predstave.
  • Nagradu Marul za umjetničko ostvarenje dobio je jednoglasno Marjan Nećak za predstavu Marjana Nećaka i Maje Hrgović Djevojčica sa žicama u izvedbi Slovenskog narodnog gledališča Ljubljana i Moving Music Theatre Bitola.
    Obrazloženje:
    Marjan Nečak redatelj je ali i skladatelj, scenograf i oblikovatelj svjetla minuciozno izgrađene predstave Djevojčica sa žicama. Djevojčica sa žicama bogata je brojnim značenjskim planovima, koji se daju prepoznati u prikazima osobnih, obiteljskih, kao i društveno-političkih te ekonomskih problema naše svakodnevice. Slojevita značenjska polja uspostavljaju se upravo zahvaljujući objedinjenju scenografskih elemenata, oblikovanju svjetla te originalno skladanoj glazbi.
    U Djevojčici sa žicama gotovo je nemoguće razdvojiti nabrojane elemente, jer su semantički međusobno isprepleteni do te mjere da svaki od njih čini jedan od setova znakova bez kojih bi se, pažljivo i lucidno građena mreža kodova ove nadahnute predstave, urušila.
  • Nagradu Marul za dramaturgiju / dramatizaciju/adaptaciju / lokalizaciju predstave većinom glasova dobio je umjetnički tim predstave Ispravci ritma Gorana Ferčeca u produkciji Kazališnog kolektiva BADco., Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu i Dubrovačkih ljetnih igara.
    Obrazloženje:
    Gust izvedbeni materijal Ispravaka ritma, nastao kao rezultat filigranskog propitivanja izvedbenih mogućnosti, receptivnih očišta i suigre izvedbenog čina s prostorno – vremenskim kontekstom, problemski usmjeren na individulno i kolektivno sudjelovanje u ritmu „zločina“ i/li aritmiji života, suočava gledatelja s potentnom semantičkom mrežom čije rastvaranje nadrasta okvire same izvedbe. Iako donosi fragmente, razbijene slike i prekinute ritmove, zahvaljujući iznimnoj sinergiji izvođača i svih segmenata izvedbenog konstrukta ova predstava čini snažno artikuliran događaj.
  • Marule za glumačka ostvarenja dobili su Olga Pakalović i Nikša Butijer.
    Olga Pakalović za ulogu Sanje, Marijanove sestre u predstavi Mira Gavrana Svaki tvoj rođendan
    u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.
    Obrazloženje:
    Olga Pakalović odigrala je kompleksan lik čija krhkost polako postaje emotivno srce velike ansambl predstave i donosi glumačko ostvarenje čiji najsitniji treptaji na pozornici čine kardiogram svih naših strahova, nadanja i žudnji. Žiri je odluku donio jednoglasno.

    Nikša Butijer za ulogu u predstavi Govori glasnije u izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh.
    Obrazloženje:
    Nikša Butijer dokazao se ovom predstavom kao iznimno vješt autor u kolektivnom stvaranju teatra koji kroz sudbine malih ljudi izgubljenih u bespućima svakodnevice daje duhovite i potresne figure neslobode našeg vremena. Žiri je odluku donio većinom glasova.

Nagrada publike za najbolju predstavu dodijeljuje se predstavi Kako je počeo rat na mom otoku u izvedbi Gradskog dramskog kazališta Gavella, Zagreb i Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku koja je dobila najvišu prosječnu ocjenu gledatelja od 4,72.

Žiri čitatelja dnevnog lista Slobodna Dalmacija, generalnog medijskog pokrovitelja 29. Marulićevih dana, odlučio je nagradu za glumačko ostvarenje dodijeliti Siniši Popoviću za ulogu u predstavi Nine Mitrović Susret u izvedbi Teatra EXIT, Zagreb.
Obrazloženje:
Žiri je imao nimalo laku zadaću jer  se na 29. Marulićevim danima predstavilo mnoštvo  sjajnih glumaca, no ipak je jednoglasno kao najbolje glumačko ostvarenje izdvojio Sinišu Popovića u predstavi Susret.
Vjerno dočarati i izraziti emocije iznimno je zahtjevan zadatak, ali gospodin Popović imao je zasigurno tim teži zadatak - potisnuti, odnosno ne pokazati emocije. 
Izvrsno je prikazao stereotipni, naizgled bezosjećajni lik oca. Skromna scenografija i izostanak zvučnih i svjetlosnih efekata doprinijeli su da do izražaja dođe "čista" gluma koje je publika uvijek željna. Koliko je gospodin Popović uspješno ušao u lik osobito se moglo osjetiti nakon "spuštanja zastora" kada je prostor bio zapravo nabijen emocijama, a na licu gospodina Popovića moglo se vidjeti i osjetiti koliko mu je teško izaći iz uloge i vratiti u realnost.

Ocjenjivački sud nagrade Marul djelovao je u sastavu: Anja Šovagović Despot, glumica; Ivan Plazibat, redatelj; Dinka Jeričević, scenografkinja; Ana Prolić, dramaturginja i Dubravka Crnojević Carić, teatrologinja.

Žiri čitatelja Slobodne Dalmacije činili su: Silvana Jukić, Sandra Domazet, Vesna Baljkas, Elena Mrčela i Josip Draganja.