Program 23. Izdanja Splitskog filmskog festivala

Splitski filmski festival najstarija međunarodna filmska / medijska manifestacija u Hrvatskoj ide dalje, samo u listopadu, umjesto kao dosad u rujnu. Festival u svom 23. izdanju, tempiranom od 4. do 12. listopada, nastavlja u svom specifičnom film(ofil)skom stilu.  

Ove godine program ima zajedničku crtu otpora prema kapitalizmu, populizmu, kontroli koju tehnološki razvoj samo povećava, u sustavu gdje zanemarivo mali broj ljudi postaje sve bogatijima, a ogromna većina žitelja na zemlji, sve siromašnija.

Tradicionalno, festival ne bira filmove (od blizu 2000 prijavljenih) prema imenima i nagradama na razvikanim festivalima, no ipak se poslovično događa da se u njegovu programu, osim mladih autora i debitanata, nađu i naslovi nagrađeni na Cannesu ili Rotterdamu, kao i neko priznato redateljsko ime.

To vrijedi za neke od filmova iz međunarodne  konkurencije. “Donbass” je novi film kultnog ukrajinskog filmaša Sergeja Loznitse, a “Ljubav 1. pas” rumunjskog “novovalovca” Florina Serbana (“Ako mi se fućka, fućkam”) u kojem glavnu mušku ulogu igra Valeriu Andriuta, kućni glumac Cristiana Mungiua. Njima treba pripojiti slovensko-norveško-talijansku koprodukciju “History Of Love” Sonje Prosenc, ove godine nagrađenu u Karlovim Varima, te “The Widowed Witch” Caija Chengjieja, ovjenčan nagradom Tigar na festivalu u Rotterdamu. S Karlovih Vari dolazi još jedan film iz konkurencije, “Volcano” Ukrajinca Romana Bondarčuka, a s Rotterdama švicarski “Those Who Are Fine” Cyrila Schäublina, treba spomunti  i ORDER,  trodijelni operetski film  kolektiva Democracia koji oštro kritizira konvencije i nepravde kapitalizma i njegove globalne hegemonije. U konkurenciji dugometražnih filmova nalazi se i jedan domaći naslov - “Do kraja smrti” Anđela Jurkasa.

U međunarodnoj konkurenciji kratkometražnih filmova, od 33 naslova sa svih kontinenata, čak je pet hrvatskih kratkiša: “FilmFlam” Marka Belića, “Završni krug” Vladislava Kneževića, “Trip” Marka Meštrovića, “90 sekundi u Sjevernoj Koreji” Ranka Paukovića i “Nigdina” Neli Ružić.

U programu hrvatskih filmova je “Lada Kamenski” Sare Hribar i Marka Šantića, trostruko nagrađena na Puli (scenarij, sporedna ženska uloga, priznanje međunarodnog žirija FEDEORA), te film  Anđela Jurkasa “Happy End” koji će na STFF-u imati službenu hrvatsku premijeru pred početak kino distribucije u studenome. U  istom programu je osam, manje eksponiranih, hrvatskih kratkih filmova.

Svi hrvatski filmovi prikazani na festivalu konkuriraju za filmsku nagradu Ivan Martinac, koju je u čast velikog Martinca STFF uveo prošle godine, a bit će dodijeljena hrvatskim autorima za kreativno i inovativno korištenje filmskog jezika u čijem izričaju dominira upotreba specifičnih, filmsko-izražajnih sredstava ostvarivih samo u mediju pokretnih slika.

 
Zanimljivih dugometražnih  filmova ne nedostaje ni u programu “Forum/Next Door/Frame Extended” , spomenut ćemo  indijski film autora Aditya Kripalanija                                                                                                ''Tikli and Laxmi Bomb'', u kojem seksualne radnice uzmu stvar u svoje ruke da bi ostvarile autonomiju u profesiji, vodeći mali dio trgovine seksom, '' by women and for women''.

Peruanski redatelj Renzo Alva Hurtado u filmu  ''Profundidad de Campo'' kroz pronađene vrpce rekreira prosvjede protiv projekta rudnika  Southern Copper. Njemačka redateljica Rosa Hannah Ziegle u filmu ''Family Life'' prikazuje kompleksne odnose dviju mladih djevojaka, koje pokušavaju naći svoj put u život, uz. odrasle, koji se bore s vlastitim demonima na oronuloj farmi u  Saxony-Anhalt Aleksandro Tesei dokumentarcu  ''The Zone – Post Atomic Journey'' prati mladiće,   Stalkere, nazvane po poznatom filmu Tarkovskog, koji ilegalno borave u zabranjenoj zonu Černobila, u čijem je centru famozni Reaktor 4, koji je eksplodirao 1986. Francuski debitant Camille Vidal-Naquet  u filmu  ''Sauvage''  prikazuje mladića koji prodaje svoje tijelo na ulici, muškarci dolaze i odlaze…dok on traži ljubav. U iranskom igranom filmu ''Redhead'' redatelj  Karim Lakzadeh na zanimljiv način vodi priču o dvojici braće koji nastoje povratiti otetu zemlju.

U istom programu vidjet ćemo “Roi Soleil”, novi film još jednog starog festivalskog znanca Alberta Serre (''Čast viteštva'', “Pijev ptica”, “Smrt Luja XVI“). Film je bez dijaloga isto kao i uradak španjolskog redatelja Jorge Lópeza Navarretea ''Ronco Rumor Remoto''.                                                                                                                                                             

Na festivalu će se prikazati sedam VR filmova i movomedijski digitalni uradak ''Plazaville'' GH Hovagimyana, HD remake Godardovog filma Alphaville snimljen u New Yorku. Scene se pojedinačno prikazuju slučajnim redoslijedom. Računalni program preslaguje scene kako bi stvorio dekonstruirani narativ. Gledatelj sam slaže redoslijed u svojoj glavi. Rad se neprekidno izvodi, ali nije riječ o petlji.

Posebna zanimljivost 23. festivala je i “mini retrospektiva” Jana Soldata “Moć, sigurnost i dominacija”, autora dokumentaraca, kojega ne zanima seksualnost ili slamanje tabua, već odnos osobe prema vlastitu tijelu. ''Dokumentiram njihovu strast i dajem njihovim potrebama prostor bez osuđivanja; gledatelj na ovaj način može osjetiti protagoniste''.

www.splitfilmfestival.hr