Duga je bila patnja zbog prepucavanja s lokacijama održavanja 61. Splitskog ljeta, ali i to je palo u zaborav sinoćnjim otvorenjem festivala. Jesu li zaista sve poteškoće zaboravljene?
Ovogodišnje Splitsko ljeto je, kako je zgodno upakirano u uvodnoj riječi voditeljice Andree Mladinić, otvorilo svoje pozornice u zgradi HNK na Trgu Gaje Bulata umjesto na Peristilu kao iznimku koja se rijetko događala u povijesti Splitskog ljeta, i za koju se nadaju da se neće ubrzo ponoviti.
Za pomaganje pri organizaciji su posebne zahvale primili gradonačelnik Ivo Baldasar, dogradonačelnik Goran Kovačević i savjetnik gradonačelnika za kulturu Igor Baković, no, koliko su se potrudili raditi u korist tradicije festivala, najbolje je pokazao broj posjetitelja koji nije ni blizu popunio mjesta u kazalištu, dok se na Peristilu redovito ne mogu pronaći slobodna mjesta ni za stajanje.
Gradonačelnikova pojava na pozornici je izazvala negodavanje i pokoje dobacivanje iz publike koja je smatrala da u bijeloj, neizglačanoj košulji, bez sakoa i kravate, Poteštat nije dostojno utjelovio svoju funkciju na manifestaciji od velikog značaja za kulturu, ne samo u Splitu, nego i u Hrvatskoj. No, budući da je ionako prijenos otvaranja s mnogo popularnijih Prvog i Drugog programa HRT-a pomaknut na rjeđe gledani Treći, to i nije bilo toliko bitno.
Puno je mučnije bilo čut muk u kazalištu na Baldasarove riječi kako je bolje da se otvorenje održava u klimatiziranom prostoru kazališta nego vani na otvorenom gdje je velika vrućina. Da je, paradoksalno, ipak bilo na Peristilu, u tom bi se trenutku čuli cvrčci kao u crtanim filmovima.
Suhoparan i neinspiritivan govor gradonačelnika je zamijenio Ministar kulture Berislav Šipuš čiji govor je također bio šablonski dok 3 (tri) puta zaredom nije spomenuo značaj Splitskog festivala umjesto Splitskog ljeta. Nakon trećeg puta je, valjda uvidjevši svoju pogrešku, pokušao ubaciti značaj koncerata i glazbe, ali tako nespretno da bi zaista bilo vrijeme da netko od mnoštva zaposlenih u Ministarstvu kulture objasni ministru razliku između festivala lakih nota i kazališnog festivala čija je tradicija započela prije rođenja trenutnog ministra kulture.
Ministra i gradonačelnika, koji su pojavom i riječima bili nedorasli otvaranju ovako značajne manifestacije, za mikrofonom je zamijenio izaslanik Predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović i njen savjetnik za društvene djelatnosti, Andro Krstulović Opara.
Suptilno je 'bocnuo' prethodne govornike spominjući povratak u javni prostor koji pripada svim građanima i njihovim gostima, dajući primjer Carrarine poljane na kojoj već nekoliko godina nema javnih događanja budući da "smo taj prostor prepustili" – kome prepustili ne treba posebno objašnjavati. Zahvalio se i svim umjetnicima koji su svoj doprinos Splitskom ljetu dali sat vremena prije otvaranja poklonivši svoje umijeće građanima i posjetiteljima Splita.
Opera Camilla Saint-Saënsa Samson i Dalila je scenografijom i kostimima, te režijom, publici uspjela donekle nadoknaditi gubitak Peristila kao prirodnog okruženja na otvorenju.
O Saint-Saënsovom djelu ne treba trošiti riječi, budući da je o njemu, a i o ovoj biblijskoj priči, već mnogo toga napisano. Svakako treba pohvaliti sve izvođače, kojih je mnogo, zbog toga što su vidljivo dali sve od sebe.
Djelatnici splitske „Opere“ su publiku već razmazili svojim standardno izvrsnim izvedbama, tako da ni ovog puta nije bilo velikih razočaranja. Svakako opera koju vrijedi pogledati, pogotovo što će izvedba u splitskom HNK u četvrtak, 16. srpnja, u 21 sat, biti pošteđena mučnih političkih govorancija.
Više o 61. Splitskom ljetu, rasporedu i ulaznicama, možete pronaći na službenim internetskim stranicama: www.splitsko-ljeto.hr