Premijerom opere Franza von Suppéa Povratak mornara na Peristilu 14. srpnja započet će 59. Splitsko ljeto. Na konferenciji za novinare program ovogodišnjeg Ljeta predstavili su uz ravnatelja Tonća Bilića i članovi autorskih timova premijernih predstava, kao i ravnatelji festivalskih programa. Tijekom 32 festivalska dana do 14. kolovoza na splitskim će ambijentalnim pozornicama domaći i gostujući ansambli izvesti 38 opernih, dramskih, plesnih, koncertnih naslova, uključujući i birane likovne izložbe, te javne tribine.
U vlastitoj će produkciji Splitsko ljeto ponuditi pet premijernih naslova. Sve će se to događati na 14 ambijentalnih pozornica i izložbenih prostora grada Splita. I ove godine Festival se održava pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Republike dr. sc. Ive Josipovića, kao i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije.
- Misao vodilja 59. Splitskog ljeta je iznikla iz rečenice koju sam čuo na pogrebu Margaret Thatcher: „ Gospođa Thatcher nas je naučila da sve ima svoju cijenu, a gotovo ništa svoju vrijednost“. Baš zato će se Splitsko ljeto baviti vrijednostima : gdje se kriju, kako doći do njih i koju žrtvu podnijeti da se do vrijednosti dođe, kazao je na konferenciji za novinare ravnatelj Bilić.
Prvi premijerni naslov, Povratak mornara jednog od vodećih skladatelja kraja 19. stoljeća Franza von Suppéa, proslavljenog bečkog majstora operete, rođenog Splićanina, otkriće je za glazbeni svijet. Opera, smještena u autorovu rodnu Dalmaciju, bila je nakon hamburške praizvedbe 1885. zaboravljena i zanemarena, partitura se smatrala izgubljenom, a sada će uskrsnuti na najboljem mogućem mjestu – na splitskom Peritilu, najveličanstvenijem drevnom dalmatinskom trgu u izvedbi Opere Hrvatskog narodnog kazališta Split, pod ravnanjem maestra Lorisa Voltolinija, a u režiji Lea Katunarića.
Značajan dio glazbeno-scenskog programa 59. Splitskog ljeta u znaku je dvojice velikana rođenih prije 200 godina: Wagnera i Verdija. Po prvi će put tako u povijesti festivala biti izvedena jedna Wagnerova opera. Ukleti Holandez premijerno je na programu 31. srpnja . Izvedbom će ravnati maestro Tonći Bilić, a redatelj je Branko Brezovec. Ukleti Holandez izvest će se u suradnji HNK Split i Simfoonijskog orkestra Hrvatske televizije .
- Moja je želja da se Wagnera ne tretira kao kršćanskog mistika , kao nekakvog ženomrsca koji ima veze s nacizmom. Mislim da je Wagner jedan veseli kompozitor i metafizički komediograf, kazao je redatelj Brezovec.
Festival će zatvoriti dvije izvedbe jednog od dugogodišnjih zaštitnih znakova Splitskog ljeta Verdijevog Nabucca, premijerno izvedenog prošlog ljeta.
I splitski će Balet odati počast velikom Verdiju. Koreograf Dinko Bogdanić svoj hommage Verdiju zamislio je ne tek kao prisjećanje na brojne baletne glazbe koje je Verdi pisao, mahom za pariške premijere svojih opera, nego prije svega kao životnu priču o samom Verdiju, čiju će glazbu izvoditi orkestar Splitske Opere pod ravnanjem maestra Harija Zlodre.
- Iskoristrio sam svu Verdijevu muziku, a u izvedbi na magičnom Peristilu sudjelovat će svi solisti i cijeli ansambli splitskog Baleta, istakao je Bogdanić.
U dramskom su programu predviđene dvije premijere. Timona Atenjanina Williama Shakespearea režirat će Georgij Paro. Predstava će se premijerno igrati 3. kolovoza na bastionu Cornaro i u atriju Galerije umjetnina – nastavljajući tako još jednu od tradicija Splitskog ljeta da stalno otkriva neke nove scenske prostore u gradu. Sigurno je da će nam Shakespeare, kao uostalom uvijek, reći nešto i o nama samima i o vremenu koje živimo dramom u kojoj, kako kaže prevoditelj Timona ... Antun Šoljan: „...jasno osjećamo obilježja društva u kojem se sve to odvija: društva komercijaliziranog i korumpiranog, društva lihvara i laskavaca, društva koje poštuje samo imutak i moć“.
- Komad je toliko aktualan , to je komad našeg vremena, govori o novcu, što novac radi ljudima a što ljudi novcu, primijetio je Georgij Paro.
O dramskom programu govorio je njegov ravnatelj Jasen Boko. Redateljica Nenni Delmestre navikla nas je već da nam otvara vidike na suvremenu svjetsku dramsku scenu. Ovaj put, premijerom drame To dijete uvest će nas u svijet francuskog dramatičara Joëla Pommerata koji svojim djelima spaja područja koja se sve rjeđe dodiruju: socijalno i umjetničko i tako vraća konkretno u kazalište.
Gostujući dramski program donosi nam sedam predstava. Od uvijek intrigantnog Olivera Frljića i njegovog Pisma iz 1920. zeničkog Bosanskog narodnog pozorišta, Pričaj mi o Gorkome, velikog kazališnog hita Mani Gotovac, već kultnog Matulinog Münchhausena, te Postdiplomskog obrazovanja, još jedne predstave Vilima Matule u kojoj je kreativne snage udružio s poznatim performerom Sinišom Labrovićem do monodrama Moj slučaj Borisa Svrtana i Toma Niger: O Marulu Ratka Glavine i uvijek svježeg, nepredvidljivog i neponovljivog pjesničko-satiričkog cabareta Studija Ludež, ovog puta prikladno nazvanog Melodije križa i pršuta.
Bogat koncertni program ove će godine obilježiti: jazz-ansambl Mate Matišića, Zagrebački ansambl flauta, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Zagrebački kvartet, Zagrebački kvartet saksofona, Cantus ansambl, Splitski gudački kvartet, HGM Jazz orkestar, Orkestar Opere Hrvatskog narodnog kazališta Split uz prvakinju splitske Opere Valentinu Fijačko, Gomalan Brass Quintet te Sevdah Takht Damira Imamovića. Dijelom glazbenoga programa bit će i Četvrta ljetna škola pijanista Kemala Gekića.
59. Splitsko ljeto nudi i bogati i vrijedni likovni program. Imena Andreja Jermeca, Matka Trebotića, Vaska Lipovca, fotografa Aljoše Krstulovića, te izložba najboljih domaćih novinskih fotografija garancija su tome. Ne treba zaboraviti ni dvije javne tribine koje Splitsko ljeto ove godine realizira u suradnji s Platformom 9,81 koja prostorne i urbane fenomene istražuje u kontekstu političkih, kulturnih i ekonomskih promjena u Republici Hrvatskoj.