Treći tjedan projekta PRAZNINE 2022 u Splitu

 

U organizaciji platforme Culture Hub Croatia i ove godine održava se projekt Praznine, koji je u 2020. i 2021. realiziran kao reakcija na višegodišnju problematiku rastućeg masovnog turizma. Projektom Praznine otvorili smo prostore u splitskoj gradskoj jezgri koji se ljeti koriste u turističke svrhe te smo ih dali na korištenje umjetnicima i građanima “van sezone”, tijekom zimskog perioda.

Da bismo zaključili priču o Prazninama u Splitu, htjeli smo valorizirati odabrana umjetnička istraživanja pa smo pozvali nekoliko umjetnica i umjetnika koji su 2020. i 2021. godine bili uključeni u projekt, upoznali se s gradom i razvijali ideje, da osmisle umjetničke intervencije. Pozvani umjetnici/e su: Ledia Kostandini (Albanija), Driton Selmani (Kosovo), Tin Dožić (Hrvatska), Lana Stojićević (Hrvatska) i Verica Kovacevska (Sjeverna Makedonija).

Treći tjedan ovogodišnjih Praznina otvaramo u ponedjeljak 14. ožujka radom Dritona Selmanija “Less Laziness”, u 17:00 kada se nalazimo Peristilu, nakon čega ćemo zajedno s posjetiteljima obići lokaciju u Dioklecijanovoj ulici. Rad će u gradskoj jezgri biti izložen i u subotu 19. ožujka, a tom prilikom ponovo ćemo se naći u 17:00. Ostatak tjedna rad će biti izložen u Prostoru (Plančićeva 2) gdje ga svi zainteresirani mogu pogledati od 10 do 19h.

O radu:
Referirajući se na poznati rad Mladena Stilinovića, Less Laziness koristi jezik kao medij kojim se Driton Selmani poigrava s ontološkim značenjem subjekta na koji se odnosi. Zastava nema svoje mjesto, to nije zastava grada, stoga gerilski postavljena u prazninu u gradu evocira na propitivanje onoga što grad jest, i što grad čini gradom. Kao takvu, može je posuditi svatko tko ima pristup mjestu za koje misli da s njom rezonira. Nadodani elementi koji se referiraju na screenshot zaslona mobitela Selmanijev su potpis koji umjetnik u svojim recentnim radovima koristi kako bi ukazao na trenutak u vremenu u kojem djelo nastaje, odnosno poziciju koju smo zauzeli u danom trenutku. Naslov rada, Less Laziness, poziva na obavljanje rada, onog u turističke svrhe, jer bez njega kao da više ne možemo.

Zastavu su ručno izradili učenici Škole likovne umjetnosti u Splitu, smjer dizajner odjeće, pod vodstvom profesorice Larise Vukšić.

O autoru:

Driton Selmani rođen je 1987. godine. Živi i radi u Prištini. Idejama o percepciji stvarnosti pristupa dekonstruirajući društvene, kulturne i političke teme koje ga okružuju. U djetinjstvu mu je rečeno da voli zemlju koja više i ne postoji, zbog čega je stvorio osnovu za skepticizam prema bilo kakvoj datoj stvarnosti. Takav odnos prema realnosti danas primjenjuje u svom umjetničkom radu, pretvarajući osobna uvjerenja u vizualne artefakte. Stari prividi su 1999. godine zamijenjeni novima; ornamenti nekadašnjih prostora obnovljeni su i usmjereni ka novim značenjima i novim neizvjesnostima. U tom procesu koji se uvijek odvija, Selmani se pozicionira i kao promatrač i kao performer, stvarajući djela na osnovu vlastitih iskustava, perspektiva i sumnji. Driton Selmani izlagao je na brojim samostalnim i kolektivnim izložbama: Stacion – Centar savremene umjetnosti, Priština; Muzej Ludwig, Budimpešta; Kunstraum Niederosterreich, Beč; Casa Triangulo, Sao Paolo; Bijenale mladih umjetnika Europe i Mediterana, Ancona; U10 Art Space, Beograd; Peto bijenale u Marakešu; Festival svjetla, Amsterdam; Fabbrica del Vapore, Milano; Bregnez Bijenale u Austriji; Exchiesetta - Polinjano a Mare, Nacionalna umjetnicka galerija, Tirana; Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, Centar savremene umjetnosti, Solun; Festival svjetla, Norceping; Škuc galerija, Ljubljana; Galerija Eugster, Beograd; Kuća umjetnosti, Muzej MAXXI, Muzej savremene umjetnosti Skoplje.

___________

Intervencije se izmjenjuju na tjednoj bazi, od 28. veljače do 3. travnja, a na različitim javnim i privatnim površinama u gradu. Cilj je site-specific instalacijama u centru i oko njega prikazati inovativna čitanja grada, te drugačije zamisliti javni prostor Splita i otvoriti ga kao prostor za umjetničko izražavanje i dijalog. Želimo da intervencije posluže kao medij za angažiranje građana u promišljanju svoje okoline i zamišljanju što ona može biti u odnosu na svoju prošlost i budućnost.

Ovogodišnje izdanje splitskih Praznina otvoreno je sound art instalacijom Tina Dožića pod nazivom “Sva su kopna, ustvari, otoci. A svi otoci – plove.”, koji se mogao poslušati od 28. veljače do 5. ožujka na adresi Dosud 9 (ispred kafića Tri Volta). U drugom tjednu Praznina, bio je izložen rad “Blowing in the Wind” albanske umjetnice Ledie Kostandini, a koji je bio postavljen na nekoliko lokacija u staroj gradskoj jezgri.

Projekt Praznine financijski podržavaju Allianz Kulturstiftung i Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske.