U utorak, 22. 2. u 19 sati, u Galeriji fotografije Fotokluba Split održat će se drugi ovogodišnji Foto utorak u kojem će gostovati dr. sc. Sandra Križić Roban s predavanjem »Beznačajno, apsurdno, ponekad i smiješno – konstrukcije i uprizorenja konceptualne fotografije«.
Šezdesetih godina 20. stoljeća na raznim strana svijeta započinje gotovo simultano odbacivanje tradicionalnih umjetničkih načina izražavanja u korist sve češćeg prihvaćanja umjetničke prakse koja naglašava misaoni proces. Ta se praksa zasniva na ideji i postupno dovodi do pojma proširenog polja, kako ga je definirala Rosalind Krauss, u kontekstu kojeg je fotoaparat samo jedno od ‘pomagala’ ili alata kojim je moguće izvesti umjetnički rad. Upravo tada dolazi i do drugih važnih promjena, poput eksplozije medija i mogućnosti širenja slike putem televizije, satelita, otisaka. Sve to dovodi do nove snage fotografske slike, a fotoaparat se počinje poimati kao oruđe kojim se stvaraju raznovrsne eksperimentalne agende (nerijetko nazivane podsjetnicima, programima ili planovima).
Primjeri o kojima će biti riječi u predavanju svjedoče o strategijama koje na lokalnom planu također započinju ranih 60-ih. Prioriteti hrvatskih umjetnika koji pripadaju protokonceptualnim i konceptualnim krugovima bili su sloboda stvaranja i ponašanja, autonomija u odnosu na državu i pružanje intelektualnog otpora svemu onome na što su se u svojim djelima referirali. Humor, ironija i apsurd poslužili su im kao pomoćno sredstvo koje je do neke mjere ublažilo stanje, bez da je pritom umanjilo subverzivnost i značenje njihovih radova.
Sandra Križić Roban doktorirala je u području povijesti umjetnosti, a bavi se teorijom i kritikom, kustoskom praksom, nastavom i pisanjem. Znanstvena je savjetnica u trajnom zvanju na Institutu za povijest umjetnosti u Zagrebu i voditeljica prvog znanstvenog projekta o fotografiji u Hrvatskoj, financiranog sredstvima Hrvatske zaklade za znanost (Ekspozicija. Teme i aspekti hrvatske fotografije od 19. stoljeća do danas). Objavila je knjige Na drugi pogled: pozicije suvremene hrvatske fotografije (UPI2M & IPU, 2010.), Hrvatsko slikarstvo od 1945. do danas: odgovornost slike u vrijeme nestrpljivog pogleda (Ljevak, 2013.), te monografije Hana Miletić – Street Photography (UzF, 2016.), Vlado Martek – Pripremanje za fotografiju (UzF, 2018.), Anabel Zanze – Napinjanje teksta (Gliptoteka HAZU, 2018.), Branko Balić. Čitanje izbliza (IPU, 2022.). Izlagala je na brojnim međunarodnim konferencijama te objavila više od tisuću pet stotina poglavlja u knjigama, znanstvenih i stručnih radova, tekstova u katalozima, kritika, prikaza i razgovora u domaćim i inozemnim tiskanim izdanjima.
Molimo posjetitelje da se pridržavaju epidemioloških uputa za vrijeme boravka u Galeriji.
Program je realiziran uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija i Grada Splita te je dio programa »Redovni godišnji program udruge Fotoklub Split« koji se financira iz sredstava podrške Zaklade Kultura nova.