Upravo završeni peti po redu Platformat - festival nezavisne kulture i umjetnosti u organizaciji Platforme Doma mladih, koji se u proteklih mjesec dana odvijao na području Grada Splita, s većinom aktivnosti u Domu mladih, dokazao je kako je izvaninstitucionalna kultura, unatoč svim nedaćama, i dalje živahna, kreativna te produktivna snaga koja ne preza od propitivanja i pomicanja granica, kako vlastitih tako i onih koje spontano ili sustavno nameću društvo i politika.
U tom smislu, Festival je otvoren izložbom “Ovdje čini se nema nikoga” u organizaciji udruge Mavena, kojom je predstavljena mlada umjetnica Maša Barišić. Odabirom skromnog medija olovke na papiru Barišić izražava osjećaj nepovjerenja i rezignacije prema posttranzicijskim kulturnim institucijama koje su u Hrvatskoj postale sinonim za nerad i birokratizaciju. Njezini prikazi ruina zgrade MSU-a, Ministarstva kulture, Akademije likovnih umjetnosti i Doma mladih otkrivaju kako je riječ o mjestima sabiranja društvene moći, institucijama koje počivaju na želji da se navede na vjerovanje odnosno kontrolira reprezentacija društva.
Priču o institucijama, ali ovog puta obrazovnim, nastavili su grafičar Mišo Komenda, animator Veljko Popović i glumac Siniša Novković koji su u okviru diskusije pod nazivom “Što nakon akademije?”, u organizaciji Info zone, ustvrdili da akademije do određene mjere razvijaju umjetnički senzibilitet, ali svakako ne obrazuju za život s kojim se, kao i drugi mladi ljudi, suočavaju umjetnici koji se nađu na tržištu rada. Svi su iz svojih pozicija i područja umjetnosti kojom se bave dali kroz vlastita iskustva realan prikaz s kojim se izazovima suočavaju mladi umjetnici na tržištu rada.
O ekonomskoj nužnosti umjetnika progovorilo se izložbom “Krivotvorine, dezinformacije i smrznute slike - dizajn Dalibora Martinisa 70-tih i 80-tih”, koju je za splitsku publiku priredila Platforma 9.81. Izložbom je predstavljen pregled dizajnerskog rada jednog od najznačajnijih hrvatskih konceptualnih i medijskih umjetnika, koji je “komercijalnim” plakatima za filmove i izložbe te televizijskoj grafici (telopima) otkrivao svoja umjetnička nastojanja.
Izložbeni program Festivala finaliziran je izložbom video rada “Dozvola za skejtanje” autorica Ane Opalić i Helene Janečić koji je nastao kao reakcija na zabranu skejtanja na muzejskom platou. Koristeći vlastitu poziciju afirmiranih umjetnica autorice dobivaju jednokratnu dozvolu za skejtanje pred MSU-om te svojim performansom stvaraju privremenu pukotinu u strogo određenom institucionalnom prostoru i otvaraju mogućnost njegove nove interpretacije - odnosa popularne i urbane kulture s institucionalnom umjetnošću. Izložbu je organizirala udruga QeerAnarchive u Galeriji Praktika.
Daljnji cilj Platformata bio je revitalizacija javnih i zapuštenih prostora kroz kulturne i umjetničke programe i intervencije u javnom prostoru zapuštenih gradskih igrališta, Marjanskog platoa i Doma mladih. Tako je prvi hrvatski community radio KLFM na platou Doma iznio radio na cestu i priredio festivalsku večer kojom su predstavljena uzbudljiva imena domaće glazbe: Bizon, Kundyak Mazhie, Cuisine Dub, Jan Kinčl Zero i Regis Kattie. Udruga Uzgon je na platou pored bivšeg zoo vrta na Marjanu upriličila cjelodnevnu ekološko-umjetničku agitprop akciju, u okviru koje je predstavljen prvi solarni samar - “ultimativno oružje za spas primorsko-dinarskog magarca”. Na istom tragu djelovala je i udruga Queer Sport Split, koja je organizirala “Mreže 2017. - radionicu uličnog pletenja i kukičanja”. Riječ je o participativnom projektu ulične umjetnosti koji tradicionalne vještine kao što su kukičanje i pletenje koristi u revitalizaciji javnih i zapuštenih prostora namijenjenih sportu i rekreaciji.
Kako bi se potaknulo umjetničko stvaralaštvo, u okviru Platformata je organiziran cijeli niz radionica kojima se nastoje razviti kreativne i umjetničke vještine kod mladih i šire publike te kojima se prostor Doma mladih afirmira kao društveno-kulturni centar u kojem se povezuju kulturne aktivnosti i različiti društveni fenomeni. U organizaciji udruge queerANarchive realizirane su dvije radionice tijekom kojih su polaznici savladali korištenje prilično zapostavljene tehnike manualnog tiska te nešto poznatije tehnike sitotiska. Svi radovi predstavljeni su tijekom Zvjerinjaka - zajedničkog društveno-aktivističkog programa koji se održao u dvorištu ispred Kocke.
S ciljem širenja ideje community radija, KLFM je organizirao Radio školu, dok je Info zona u Klubu Zona za zainteresirane organizirala Drabble radionicu odnosno pisanje kratkih priča kao i Dramsku radionicu francuskog jezika.
Za one pak sklonije tjelesnom izričaju te umjetničkom izražavanju u tipu fizičkog teatra, Room 100 i Kam Hram organizirali su niz radionica zračnih vještina, žonglerske radionice i radionicu kontorcionizma koji je popraćen edukativnim i filmskim programom pod nazivom “Cirkoteka” u organizaciji udruge ROMM 10, ali i sjajnim i iznimno dobro posjećenim Cabaretom u Hramu udruge Kam Hram.
Zajednički program pod nazivom “Cirkomat”, kojim završava ovogodišnji Platformat, udruge Hram i Room 100 organiziraju radionice na Turskoj kuli 4.06.2017. s početkom u 16 sati, uz zračne vještine (svila, trape, hoop), poi, hulahoop, akrobatiku te kontorcionizam - cirkusku vještinu ekstremnog razgibavanja.
S obzirom na cijeli niz programa koji je realiziran tijekom Platformata, ali i tijekom cijele godine od strane različitih korisnika, udruga i pojedinaca koji djeluju u Domu mladih, možemo reći da društveno-kulturni centar u Domu mladih živi i djeluje. Udruge okupljene u Platformu Doma mladih realizacijom programa Platformata ali i cjelogodišnjim radom ostavljaju trag u prostoru, prepoznatljivom Domu nezavisne kulturne i umjetničke scene koja formira društveno-kulturni centar.