Split posljednjih dana prolazi pravu malu građevinsku renesansu. Nakon mnogo godina stagnacije koju bi povremeno prekinula pokoja javna investicija poput Zapadne obale, u gradu se nije mnogo toga događalo. No ako je suditi po početku 2015. godine, pred Splitom je ipak nešto svijetlije razdoblje. Krenimo redom…
U produžetku Zapadne obale krenula je izgradnja preostalih 112 metara šetnice pred derutnim hotelom Ambasador. Investicija je vrijedna 13,6 milijuna kuna i dolazi iz gradskog proračuna. Glavni projektant je autor Zapadne obale Nenad Mikulandra, a izvođač radova je Pomgrad. Mnogi su ovaj zahvat okarakterizirali kao pogodovanje privatnom investitoru koji uskoro planira krenuti sa rušenjem i rekonstrukcijom Ambasadora, no ostaje činjenica da je ovaj obalni potez od ranije bio u planu i da će konačno zaokružiti tu cjelinu do kraja.
U gradskoj luci se, pak, intezivno nastavljaju 175 milijuna kuna vrijedni radovi na izgradnji vanjskih vezova za kruzere. Investitor je splitska luka, a izvođač radova Pomgrad. Prvi vez za brodove duljine do 320 metara trebao bi biti gotov krajem godine, a drugi, za brodove do 260 metara, do kraja 2016. Trenutno se provode podmorski radovi, a i uklonjena je golema količina stijena sa južne strane lukobrana. Sam lukobran se produljuje, pa je privremeno uklonjen i poznati zeleni svjetionik koji je odvežen na remont. Radovi rekonstrukcije se izvode i na vezovima 23, 24 i 25 koji će se izvesti kao i nedavno rekonstruirani susjedni vezovi 26 i 27. Također, produbljuje se samo morsko dno, radi olakšanog pristajanja većih brodova.
Na križanju Ul. Domovinskog rata i Dubrovačke bageri provode iskop temelja dugo očekivanih i 500 milijuna kuna vrijednih poslovnih nebodera Westgate. Prvi toranj, visine 12 katova i površine 20,000 m2 će smjestiti urede središnjice Splitske banke, dok će drugi toranj imati 17 katova i 30,000 m3, a u njega će se smjestiti hotel od 180 soba, restoran, bar i poslovni prostori A-klase, prvi takve vrste u Splitu. Neboder će ići u visinu od 75 metara, čime će postati nova najviša građevina u gradu, odmah ispred 60 metara visokog Sv. Duje i stambenog nebodera u Karamanovoj na Spinutu. Očekuje se otvaranje 1,200 novih radnih mjesta.
Na Mejašima se privode kraju radovi na novom, 1,34 milijarde kuna vrijednom, šoping centru Mall of Split. Na 62,000 m2 površine trebao bi pružiti prostor za 200 dućana, kino dvorane, kuglanu, casino i food-court. Investitor je Tulipan grupa, a izvođač konzorcij Mucić & Co i Stipić grupa. Projekt je zadnjih dana poznat po kontroverzama oko izgradnje pristupnih cesta. Naime iako je otvorenje centra planirano za dva do tri mjeseca, još nije proveden otkup zemljišta i nekretnina koje se nalaze trasi spojnih cesta od strane Vukovarske i Ul. Zbora narodne garde. Provedeno je rušenje jednog objekta, no još ih je nekoliko potrebno ukloniti kako bi se omogućio prolazak široke četverotračne prometnice. Bez nje centar ne može od grada ishoditi uporabnu dozvolu, tako da bi rasplet ove sapunice uskoro trebao dobiti epilog.
Na križanju Poljičke i Ul. Bruna Bušića kreće gradnja još jednog nebodera, ovaj put prvenstveno stambene namjene. Nastavak je to već započetog projekta "Novi Trstenik" investitora Ora-mont i arhitekta Ante Kuzmanića. Točna vrijednost investicije nije poznata, no sastojat će se od dva dvoetažna poslovna objekta uz Poljičku (u stilu dva već izgrađena), stambene zgradu od 9 katova i nebodera od 19 katova. Ovaj projekt je također u problemima oko otkupa zemljišta, tako da je jedna parcela u potpunosti preskočena te se krenulo s izgradnjom preostala dva objekta koji će popuniti ovaj zarasli i devastirani prostor između dvije bolnice.
Na Kili se predviđenom dinamikom vrši gradnja POS-ovih stanova, financiranih dijelom od državne agencije APN, dijelom od strane Grada Splita. Autor ovog projekta je arhitektonski biro Ante Kuzmanića, a glavni izvođač je Čitić-gradnja. Projekt je podijeljen na dva dijela – Kilu 3 i Kilu 4. Kila 3 se sastoji od dvije manje zgrade i dva 14-katna nebodera sa ukupno 206 stanova, 3 poslovna prostora i 325 garažnih i parkirnih mjesta, vrijednosti 149 milijuna kuna. 135 milijuna kuna vrijednu Kilu 4 će također sačinjavati dvije manje zgrade i dva 14-katna nebodera, a u njima će se naći 203 stana, 3 poslovna prostora te 336 garažnih i parkirnih mjesta. U planu je gradnja još dva nebodera, čime će se zaokružiti ta nova urbana cjelina na istoku grada. Uzimajući u obzir brojne probleme s kvalitetom tehničke izvedbe prvog nebodera, možemo se samo nadati da će slijedeća četiri imati više sreće. Problem će, kao i sa prvim neboderom koji je već sagrađen na Kili, biti nedostatak infrastrukture i sadržaja, od neadekvatnog cestovnog prilaza, do nepostojanja dućana, škole i ostalih sadržaja koje jedan kvart treba imati. Ipak, za pristupačnih 1,100 € po kvadratu, stotine splitskih obitelji konačno će dobiti krov nad glavom.
U Kaštelima je konačno krenula izgradnja preostalih 5,5 kilometara brze ceste od Kaštel Gomilice do Kaštel Starog. 113 milijuna kuna vrijedan project financiraju Hrvatske ceste, a radove provode Strabag, Lavčević i Poduzeće za ceste Split. Do ljeta 2016. će se tako konačno dovršiti dionica započeta još davnih 70-ih godina prošlog stoljeća. Radovi uključuju i tri nadvožnjaka, dva čvora (Kaštel Kambelovac i Kaštel Stari), te dva semaforizirana križanja. Ni ovaj projekt ne prolazi bez kritika. S jedne strane lokalno stanovništvo se buni na manjak semaforiziranih križanja sa pješačkim prijelazima, žaleći se na otežano kretanje putem nadvožnjaka koji su u planu, dok mnogi vozači “gunđaju” i radi postojeća dva semafora u planu, opravdano karakterizirajući ovu cestu kao sve, samo ne “brzu”, posebno kada u obzir uzme pomalo apsurdno ograničenje brzine od samo 80 km/h. Ipak, činjenica je da će konačni dovršetak ove prometnice predstaviti pravu malu revoluciju za zapadni dio splitske konurbacije, skraćujući vrijeme putovanja do Trogira na samo 15-ak minuta.
Poslijednji veliki projekt na našoj listi je most kopno – Čiovo. Dugo odgađana gradnja ovog 230 milijuna kuna vrijednog prometnog objekta konačno je krenula sredinom veljače, te će trajati slijedećih 20 mjeseci. Investitor su Hrvatske ceste, a 551 metar dug most gradit će tvrtka Viadukt. Most će imati sekciju na rasklapanje, kako bi veći brodovi mogli proći ispod, a noću će biti osvijetljen LED rasvjetom u više boja. Njegovim dovršetkom grad Trogir će se osloboditi golemih prometnih čepova koji su ga gušili svake turističke sezone, a i spasiti živce svih vozača koji su znali i satima čekati u gužvi.
Svi nabrojani projekti u vrijednosi prelaze dvije i pol milijarde kuna i možda su prvi znak konačnog ekonomskog oporavka. Mnogo je još manjih projekata u fazi gradnje, poput dviju stambenih zgrada na Soluratu, zgrade na Duilovu ili nadogradnje hotela Park. Uskoro kreću i gradnja hotela na Bačvicama, hotela na Trsteniku, a i širenje aerodromskog terminala na Resniku.
Split je pomalo živnuo.