Ovaj petak u Zračnoj luci Split odvila se za Split jedinstvena manifestacija u sklopu “Noći muzeja”, pod imenom “Noć otvorenih vrata HRZ-a i PZO-a”, koja se poklopila i sa 25. godišnjicom HRZ-a i 50. godišnjicom Zračne luke Split. Nakon mnogih sličnih događaja koji su se minulih godina organizirali u zadarskoj Zračnoj bazi Zemunik, ove godine je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo okupiralo i splitski aerodrom, sve zahvaljujući trudu i entuzijazmu mnogih lokalnih zaljubljenika u zrakoplovstvo, kao i iznimnoj susretljivosti djelatnika HRZ-a. Posljednji put kada su vojni zrakoplovi bili izloženi na stajanci u Splitu bio je prije punih 30 godina, a ovaj put je i prvi da se takav događaj produžava sve do u noć.
U svjetlu sve glasnijih priča o manjku pilota u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, kao i porebi za što intezivnijom i kvalitetnijom promocijom ove grane Obrambenih snaga RH, “Noć otvorenih vrata” pokazala se kao pun pogodak. Manifestaciju je posjetilo oko 11,000 ljudi, od čega su znatni udio činila djeca kojima je ovo vjerojatno bio i prvi bliski kontakt sa vojnim letjelicama, ali i zrakoplovima općenito. Samo jučer Split i Hrvatska su zasigurno dobili poveći broj mladih glava zaljubljenih u letenje i potencijalnih novih djelatnika u branši koju uvijek prati određena doza nedostupnosti i misterije.
Na stajanci su se našli vatrogasni Bombardier CL-415 “Kanader”, dva vatrogasna AT-802 “Air Tractora”, transportni helikopter Mil Mi-8MTV1, dva trenažna helikoptere Bell 206B, dva napredna trenažera Pilatus PC-9M, dva osnovna trenažera Zlin 242, restaurirani dvokrilac Polikarpov Po-2, sportski zrakoplov Socata Rallye 180TS Galerien Aerokluba Sinj i jedrilica Grob G103 Twin Astir Aerokluba Split.
Letački program se sastojao od nastupa Bella 206B, Mila Mi-8MTV1, Zlina 242, CL-415 “Kanadera” koji je bacio vodenu bombu, te nastupa “Krila Oluje” na šest Pilatusa PC-9M. Kao šlag na kraju trebao se dogoditi i brzi prelet MiG-a 21, no zbog izrazito nepovoljne meteorološke situacije u Zagrebu, isti na žalost svih okupljenih nije uspio poletjeti.
HRZ ovih dana prolazi jednu prekretnicu i fazu intezivne obnove, sve nužniju iz aspekta trenutnih, ali i budućih potreba Republike Hrvatske. Ključni aspekt toga čini prelazak sa istočne na zapadnu tehniku, a nakon nabave američkih izvidno-borbenih helikoptera OH-58D Kiowa Warrior, intezivira se priča o modernizaciji Eskadrile transportnih helikoptera američkim UH-60 Backhawkovima. Sve to je, pak, uvertira za kapitalnu nabavu novih lovačkih zrakoplova, čime bi se obnovila Eskadrila borbenih aviona. Dotrajale MiG-ove 21 bi tako zamjenili zrakoplovi poput F-16 Fighting Falcona ili JAS-39 Gripena čime bi Hrvatska konačno u potpunosti dugoročno osigurala Ustavom garantirani suverenitet nad vlastitim nebom i eliminirala potrebu da se takva vrsta osiguranja plaća trećim državama, što bi bila posljedica gašenja lovačke avijacije.
Uz nabavu nove letačke opreme, osnovni preduvjet za jako zrakoplovstvo su ljudski resursi bez kojih cijela priča gubi smisao. Zbog toga su događaji poput jučerašnjeg jedna od jakih PR lokomotiva, motivator mladima i zasigurno korak u pravom smjeru.
Galerija: