Timu znanstvenika, koje predvodi prof. dr. sc. Frano Barbir, šef katedre za termodinamiku, termotehniku i toplinske strojeve te voditelj laboratorija za nove termo-energetske tehnologije na splitskom Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, odobren je još jedan višemilijunski međunarodni projekt pod nazivom „Giantleap“. Ovaj veliki uspjeh znanstvenika s FESB-a je potvrda dugogodišnjeg kvalitetnog rada i dokaz da se i u našem gradu može razvijati vrhunska znanost.
Projekt „Giantleap“, koji se financira iz programa Horizon 2020 Europske komisije, a ukupna mu je vrijednost oko 24,8 milijuna kuna (od čega će naš FESB dobiti oko 2,25 milijuna kuna) predstavlja svojevrsni nastavak projekta SAPPHIRE koji traje do travnja 2016., a na kojem aktivno sudjeluju splitski znanstvenici. Tim projektom je razvijen upravljački sklop za upravljanje kogeneracijskim postrojenjem (postrojenje za istovremenu proizvodnju električne i korisne toplinske energije) s gorivnim člancima koji uključuje dijagnostiku degradacije gorivnih članaka i prognostiku preostalog životnog vijeka te na osnovu toga upravlja sustavom s ciljem postizanja što duljeg životnog vijeka jer poznato je da performanse gorivnih članaka opadaju s vremenom ovisno o načinu njihove upotrebe.
Saznanja iz projekta SAPPHIRE primijenit će se u projektu „Giantleap“ (Giantleap Improves Automation of Non-polluting Transportation with Lifetime Extension of Automotive PEM fuel cells) odnosno na gorivne članke za pogon autobusa koji će započeti početkom 2016. i trajati 3 godine. Predviđeno je da ElringKlinger razvije gorivne članke, Robert Bosch pomoćne dijelove sustava i elektroniku, SINTEF, FESB i FuelCell Lab (partneri iz projekta SAPPHIRE) će razviti sustav upravljanja autobusnim gorivnim člancima koji uključuje dijagnostiku degradacije i prognostiku preostalog životnog vijeka, a na posljetku VDL, proizvođač autobusa, će ugraditi sustav u autobus i testirati ga.
Bitno je istaknuti da je profesor Barbir jedan od vodećih svjetski priznatih stručnjaka na području obnovljivih izvora energije, a posebno vodikove energije. Na njegovim projektima zaposleno je ili surađuje više od 20 stručnjaka i znanstvenika, a surađuje i s brojnim svjetskim tvrtkama poput Mercedesa, Alstoma, Boscha, kao i s domaćim Končarom. Znanstvena istraživačka grupa, koju čine: dr. Dario Bezmalinović, dr. Ivan Tolj, Ivan Pivac, Željko Penga, Domina Cikatić Šanić, Nikolina Goleš, Danijel Bagarić, Jakov Šimunović, Boris Šimić i Ivan Jukić, pod vodstvom prof. Barbira s FESB-a trenutno radi na pet znanstveno istraživačkih projekata i to redom:
- Istraživanje i razvoj vodikovog energetskog sustava u sprezi s obnovljivim izvorima energije (proračun iznosi 3,25 milijuna kuna, od čega FESB-u ide 2,02 milijuna kuna)
- Upravljanje vodom i toplinom i trajnost membranskih gorivnih članaka (proračun iznosi 0,80 milijuna kuna)
- Projekt SAPPHIRE (proračun iznosi 3,27 milijuna eura, od čega FESB-u ide oko 130 tisuća eura)
- Automotive Derivative Energy System (AutoRE) (proračun iznosi 3,50 milijuna eura, od čega FESB-u ide oko 80 tisuća eura)
- Projekt „Giantleap“ (proračun iznosi oko 24,8 milijuna kuna, od čega FESB-u ide oko 2,25 milijuna kuna)
Osim za razvoj i istraživanje tehnologija vodika i gorivnih članaka Europska komisija, putem poduzeća za gorivne članke i vodik (javno-privatno partnerstvo) je osigurala 635 milijuna eura za demonstraciju, praktičnu primjenu i komercijalizaciju tehnologija vodika i gorivnih članaka u Europi. Možda je ovo prilika da Grad s javnim prijevoznikom, u suradnji s FESB-om, prijavi takav jedan projekt i tako svi budu na dobitku, ali za to, za sad, nema sluha iz Banovine.