Hrvatski Dan pobjede i domovinske zahvalnosti, pored svečanosti u Kninu, obilježen je i u 93. zrakoplovnoj bazi Zemunik gdje je održan sve popularniji dan otvorenih vrata. Pored uobičajenog postava letjelica u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva poput „Kanadera“, Air Tractora, Pilatusa i ostalih, svečanost je upotpunio dolazak čak pet borbenih lovaca MiG-21. Svojim bučnim preletom, popraćenim plamenim ispuhom izazvali su salve zadovoljstva svih okupljenih.
Sastav je bio mješovit. Tako smo mogli vidjeti tri „nove“ letjelice pristigle iz Ukrajine, serijskih brojeva 131, 133 i 135, obojani u „NATO sivu“ boju. Radi se o avionima iz serije od pet komada dokupljenih prošle godine u sklopu obnove lovačke flote, kada je i preostalih sedam domaćih letjelica poslano u Odessu na temeljiti remont. Spomenuti trojac je predvodio serijski broj 165, dvosjed – popularna „Kockica“ koja je upravo prije nekoliko dana pristigla s remonta te nakon opsežnog testiranja primljena u eskadrilu. Posljednji pratitelj je bio broj 121 – stariji zrakoplov na jednom od svojih zadnjih letova prije rashodovanja, te s vidljivim znakovima istrošenosti.
Upravo je taj 121 nekoliko sati kasnije postao tema svih domaćih medija kada se na povratku u Zagreb srušio u polje. Nakon otkaza hidraulike i požara na motoru pilot je bio prisiljen iskočiti, a zrakoplov je karijeru završio u tisućama dijelova razasutih oko Velike Gorice.
Ovom velikom incidentu prethodio je i jedan manji, kada je broj 135 na slijetanju u Zemunik iskusio probleme sa stražnjim lijevim kotačem koji se nije izvukao. Vatrogasne postrojbe su smjesta stavljene u stanje pripravnosti, a publika nekoliko desetaka metara pomaknuta dalje od piste. No nakon nekoliko napetih trenutaka pilot je ipak uspio spustiti problematični trap te uspješno prizemljiti letjelicu.
Sva ova događanja iznova su potakla rasprave o opravdanosti korištenja zastarjelih letjelica kao što je MiG-21, te još jednom potakle temu nabave novih lovačkih zrakoplova. Mišljenje večine stručnjaka je da nam ratno zrakoplovstvo treba, prvenstveno zbog obaveza prema NATO savezu u vidu „air policinga“, odnosno patroliranja i nadzora zračnog prostora. Ne budemo li u mogućnosti vlastitim snagama obavljati tu zadaću, morat ćemo istu uslugu skupo plaćati drugima, kao što to čine Slovenci. No trenutno stanje domaće ekonomije zasigurno još nekoliko godina neće omogućiti korištenje ičeg boljeg od stare sovjetske tehnike.
Sve ovo nije umanjilo enzutuzijazam posjetitelja koji su više sati proveli na užarenoj stajanci aerodroma kako bi se fotografirali pored MiG-ova i pronjuškali po kokpitu.
Događaj je uveličao i brigadir u mirovini Matko Raos koji je u društvu Stipe Božića stigao na Zemunik u svom 84 godine starom Polikarpovu Po-2. Uistinu je bio interesantan prizor starog ruskog dvokrilca, čija brzina ne prelazi 150 km/h, pored snažnih lovačkih zrakoplova sposobnih za brzine od 2,175 km/h.
Zaslugama glasnogovornika baze Zemunik pukovnika Marinka Karačića, te kapetana helikoptera bojnika Ivice Šunjića, dobili smo i jedinstvenu priliku da sudjelujemo u preletu transportnog helikoptera Mi-8 iz baze Divulje u bazu Zemunik i natrag. Foto galeriju tog leta, presretanja Polikarpova u zraku, kao i svih događanja na Zemuniku pogledajte OVDJE.