Igram da ne ostarim:TAKENOKO

Kao mali uvod u današnju recenziju malo bih raspravio o dvije neslužbene kategorije modernih društvenih igara. Radi se o tzv. "ameritrash" i "euro" igrama i navedene kategorije su čisto opisne naravi. Svrha im je okarakterizirati igru za potencijalne igrače. "Ameritrash" igre imaju bogatu tematiku, PUNO komponenti i način igranja koji potencira izravni sukob, do te mjere da je eliminacija protivnika uvijek opcija i čak poželjna. Zamislite Rizik. Ili Monopoly. Za one upućenije, Axis & Allies ili Twilight Imperium. Igre su to koje nagrađuju proračunatu agresivnost i često imaju element sreće koji favorizira one koji se usude. Bez rizika nema pobjede. S druge strane, "euro" igre od vas traže pomno planiranje, vješto baratanje limitiranim resursima i stvaranje učinkovitog "stroja" koji je praktički neovisan o sreći. Sukob je indirektan, eliminacija protivnika nikad nije svrha sama sebi, najčešće nije ni moguća, i svatko do samog kraja ima šansu pobijediti pod uvjetom da mudro barata ponuđenim sredstvima. Primjer takve igre je predmet današnje recenzije.

TAKENOKO je izdan 2012. i te godine je "pomeo" industriju društvenih igara osvojivši brojne nagrade, uključujući "Golden Geek" najvećeg web repozitorija informacija o društvenim igrama boardgamegeek.com, "Spiele Hit für Familien" bečke Spiele Akademie, "As d'or" Jeu de l'Annee u Cannesu te niz drugih. Za razliku od "klasičnih" igara vašeg i mojeg djetinjstva, TAKENOKO garantirano ne uništava prijateljstva, ne izaziva ispade iracionalne ljutnje i zbilja ga mogu igrati svi bez obzira na godine. Naravno, određeno poznavanje matematike je nužno, kao i sposobnost dugoročnog planiranja, što ga čvrsto svrstava u kategoriju "od 8 do 88" ili 8+. S druge strane, od "ameritrash" igara je preuzeo bogatu tematiku koja se nedvosmisleno prezentira od trenutka kad primite kutiju u ruke.

Igrači preuzimaju uloge plemića na japanskom dvoru te se natječu za naklonost samog cara tako da sudjeluju u izgradnji i uređenju njegovog zen vrta. "Takenoko" na japanskom znači "mladica bambusa" te igrači tokom partije uzgajaju nekoliko sorti bambusa u gredicama vrta koje prethodno trebaju formirati i adekvatno navodniti sa središnjeg jezerca. Pritom im pomaže carski vrtlar, a odmaže veliki panda. Blagi medvjed je bezopasan za igrače, ali itekako "opasan" za mladice bambusa. Životinja je carev ljubimac, dar kineskog Visočanstva glavom te kolikogod haračio po vrtu, igračima je pametno da ga drže zadovoljnim ne bi li tako dobili još koji plus u carevim očima. Sve navedeno je intuitivno preneseno u samu mehaniku igre što rezultira pravilima koja se brzo uče. Taktika je taman duboka da bude zanimljiva i pristupačna svim uzrastima, tematika je edukativna i pitoma, a sve skupa je popraćeno prekrasnim, šarenim komponentama što TAKENOKO čini odličnom obiteljskom zabavom.

TAKENOKO je prezentiran na jubilarnoj 50. Večeri modernih društvenih igara "Ajmo se igrat'!" (ili kraće ASI) u organizaciji Udruge F&ST, u sklopu programa Kluba Zona, održanoj 27. 1. Ovim putem vas pozivamo na buduće Večeri modernih društvenih igara u Chillton baru od kojih se sljedeća održava već 10. 2. gdje možete isprobati TAKENOKO i mnoge druge igre od Udruge i naših članova. Ako vam navedeni datum ne odgovara, Udruga F&ST organizira i Dan društvenih igara (DDI) koji će se održati 17. 2. u prostorima GK Blatine-Škrape. Domaća atmosfera i prijateljski voditelji će se pobrinuti da se uklopite u tren oka, pravila naučite na licu mjesta i brzo, a ostatak je na vama. Vidimo se!

Piše: Toni Lozančić (Udruga F&ST)