Treće izdanje ISPOD BINE festivala je pred nama! Održat će se od 8. do 10. studenog u već utabanim prostorima našeg i vašeg Doma mladih u Splitu: u lobiju MKCa, Amfiteatru i posebno za ovaj festival dovedenog u funkciju prostora ISPOD BINE.
U petak, 9.11. program započinjemo u 19 h u AMFITEATRU audio-vizualnim performasom WoO & Incredible Bob. WoO je gitarist iz Beograda koji gitaru jednako tretira kao instrument i kao prijemnik signala različitih uređaja, kao harmonijski i kao perkusivni instrument. Sa iskustvom u improvizaciji, kao i sa iskustvom sviranja u rock bendovima, on spaja ove naočigled različite svjetove u jedan novi, zvučno bogat i nepredvidiv svijet gitare, perkusija, klavijatura i semplera. Izvanredni Bob, za jedne renegat likovne scene, za druge pak pilon beogradskog undergrounda, rođen je krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća u državi koja više ne postoji. Kreće se po klimavom rubu između glitch art-a i šou biznisa, a njegov rad karakteriziraju kalorične koloričke disperzije i briljantne kromatske abrazije. Bez obzira na sve, Bob će i dalje tragati za odgovorom na pitanje: Šta ima novo u novim medijima?
THE KARMAKUMULATOR je najdugovječniji splitski eksperimentalni noise glazbeni projekt koji je osnovao i do danas ga realizira (često uz pomoć suradnika) Igor Mihovilović - nezavisni muzički promotor, izdavač (label i arhiva Guranje S Litice) i arhivar nezavisne scene. Krajem 2000. i početkom 2001. godine projekt započinje svoj rad direktno se nastavljajući na kazališne audio eksperimente kao i istraživanja u polju zvuka svojih sugrađana Zidar Betonsky, kultnog underground electro/industrial benda devedesetih godina. Početkom ove godine The Karmakumulator izbacuje novi split 7” vinil sa slovenskim Gen 26 kao i samostalni EP “150 dana odmetništva”, strukturalno i zvučno potpuno različite materijale. Tematika kojom se bavi na novom materijalu je duhovno i materijalno propadanje stanovnika ovih prostora uz otvorenu fascinaciju a ponegdje i suptilni hommage radu grupa SCH, Autopsia i Sat Stoicizmo od prije 30-ak godina. Nastup na festivalu ISPOD BINE je ujedno i njihov prvi splitski koncert nakon 2010. godine (audio festival “Sonifikacija” na otvaranju Galerije “Praktika”).
Eksperimentalni bend Lice Mista nastao je 2011. godine u Preku na otoku Ugljanu. Priča počinje raspadom benda „Brižno Grilo“ (nastalog 1997. godine), čije su pjesme pisane na dijalektu. „Lice Mista“ nastavlja s konceptom „Brižnog Grila“, samo u nešto drugačijoj postavi i s većim brojem instrumenata. „Lice Mista“ po svojoj vokaciji je akustično orijentiran bend s primjesama psihodelije, folka i post-punka, a ove godine izdali su novi album “Ni sunca ni miseca”. Nepravedno ostali u lokalnim okvirima, ovim nastupom želimo im dati priliku da svoj umjetnički rad predstave široj publici jer, kako Ante Perković u jednoj od kritika njihovog rada 2012. god kaže, “ tradicija se brani i stvara onim što još od kraja devedesetih u totalnoj ilegali radi Brižno Grilo: pjevanjem na svom jeziku – ni hrvatskom ni engleskom, već preškom – o stvarnom životu na otoku, dokumentiranjem onoga što se događa iza šarenih boja razglednice.”.
Da nebi bilo da u zvukovnom ekperimentu nema žena, treći dan posvećen je upravo njima, kao I improvizaciji kao vrlo važnom pravcu u suvremenoj glazbi. Započinjemo ga u lobiju MKCa prezentacijom teorijskog prvijenca violinistice i eksperimentalne glazbenice manje Ristić: “Treperenja, traktat o prirodi zvuka i uvod u teoriju improvizacije”, što je samo uvod u 2 improvizacijska koncerta; upravo za ovu priliku oformljeni međunarodni projekt BEYOND FRAMES (Irene Kepl, Tena Novak Vincek, Damir Prica Ka, Mirjana Vodopija & Andrej Beštak) premijerno će nastupiti u 21 h ispod bine, a nakon njega slijedi impro nastup violinistice i eksperimentalne glazbenice Manje Ristić pod nazivom CRNI OTOK / BLACK ISLE u 23 h.
U ožujku 2018. Udruženje multimedijalnih umjetnika Auropolis iz Beograda objavljuje knjigu pod nazivom „Treperenja“, kao teorijski prvenac suvremeno orijentiranog diskursa o zvuku na regionalnoj glazbenoj improvizacijskoj sceni. Izdanje je mahom namjenjeno mlađoj generaciji i osvrće se na osnovne uloge zvuka u širem društvenom kontekstu, sa akcentima na njegove fizičke odlike, fiziološke i psihološke učinke i ukazuje na poveznice zvuka sa antropološkim okvirom novo-evolutivnih paradigmi. U sklopu festivala ISPOD BINE prezentirat ćemo ovu knjigu uz razgovor s autoricom, Manjom Ristić o samoj knjizi ali i o mogućnostima i kretanjimana impro i eksperimentalnim glazbenim scenama u regiji.
Nakon toga slijedi nam nastup upravo za ovu priliku oformljenog improvizacijskog kolektiva Beyond Frames. Irene Kepl, Tena Novak Vincek i Damir Prica Kafka glazbenici su koji se niz godina bave suvremenom, konceptualnom, eksperimentalnom i slobodno improviziranom glazbom. Projekt „Beyond Frames“ predstavit će na festival ISPOD BINE zajedno s renomiranom hrvatskom umjetnicom Mirjanom Vodopijom i njenim studentom Andrejom Beštakom.
Završetak ovogodišnjeg festivala obilježit će nastup violinistice I eksperimentalne glazbenice Manje Ristić, koji je posvećen otoku Korčuli. Serijal zvučnih radova pod nazivom „Crni otok“ Manja u Splitu predstavlja solo performansom u elektro-akustičnom imrpov-ambient okruženju. Dugogodišnja istraživanja soničnog simulakruma otoka Korčula i okolice dovela su do mnogih site-specific intevencija čije zvučne predloške autorica koristi kao poetski okvir za improvizacijski performans na ozvučenoj violini, prepariranoj bas gitari, kartonskim kutijama, pokvarenom radio aparatu, pronađenim zvučnim objektima… Serijal sam po sebi je svojevrsno istraživanje upotrebe terenskog zvuka u suvremenoj elektronskoj kompoziciji na tragu boljeg razumijevanja samo-generirajućih glazbenih formi, mnemopoetike lociranog terenskog zvuka i kognitivne sprege improvizacije i aktivnog slušanja.