Matea Šabić Sabljić: Partitura slijepog putnika

U četvrtak, 9. ožujka, u 20 sati, u Galeriji Praktika (Dom mladih), otvara se izložba Matee Šabić Sabljić '(Partitura slijepog putnika) ili slijepe kompozicije putopisnih crtica imaginarnog putnika'. Izložba ostaje otvorena do 16. ožujka.

Udruga Mavena ovom izložbom otvara petu godinu ciklusa NMG@PRAKTIKA. Ciklus je to samostalnih izložbi mladih umjetnika iz Hrvatske i inozemstva u Galeriji Praktika u Domu mladih u Splitu  kroz koji je dosad realizirano više od trideset samostalnih i skupnih izložbi mladih umjetnika. Kroz nove medije i eksperimentiranje s različitim formama umjetničkog izražaja izložbe problematiziraju aktualne teme suvremenog društva. Ovaj ciklus izložbi tako ne samo da pruža uvid u najnovije umjetničke prakse, već i odabirom autora aktivno sudjeluje u pozicioniranju suvremene umjetnosti kao kritičkog faktora naspram društvene stvarnosti.


Ovaj umjetnički triptih kao 'izmišljeni žanr' u obliku zbirke putopisnih crtica prevedenih u pismo za slijepe, papirom s rupicama Brailleovog pisma uvodi nas u svojevrsnu partituru slijepog putnika koja, provlačeći se kroz muzičke kutijice gdje svako slovo s obzirom na položaj točkica (koreografiju rupica) na glazbenom crtovlju dobiva glazbenu notaciju tj. određene tonove, pretvara pismo u zvuk. Tim procesom nastaju „slijepe kompozicije putopisnih crtica imaginarnog putnika“ kao zbirka poezije u prostornoj instalaciji grafičkog znaka, zvuka, pokreta i teksta, subteksta imaginarnog višemedijskog putovanja. Sama instalacija sastoji se od projekcije tlocrta tehničkih crteža 3 teretna broda na čijim krmama stoje 3 muzičke kutijice, pored kojih se nalaze 33 putopisna teksta slijepog putnika.

Posjetitelj bira pjesmu i provlači je kroz „pjesničku mašinicu za iščitavanje“ te tako interaktira s instalacijom. Paralelnim djelovanjem 3 posjetitelja na 3 instrumenta u 3 projicirana broda dobiva se „partitura“ slučajnih kombinacija međusobnih preplitanja slova, tekstova, tonova i ritmova, svojevrsna „tonska plovidba“. Projekcije 3 teretna broda su stilizirane i shematizirane i ostavljaju otvorenu asocijaciju, označavaju mjesto potrage, putovanja i skrivanja, svjetla i mraka, od prvih pokretnih slika i muzičkih kutija, do digitalne suvremenosti gdje stari novi mediji još uvijek imaju magiju - od svjetla na zidu špilje i kreacije umjetnika da pokori strah i zabilježi trag - putnika i puta tj. putovanja, odnosno života.
Kako se posjetitelj približi radu da bi sudjelovao u iščitavanju partiture, tako se projekcija proicira i preko njegovog tijela, tim postupkom on sam postaje dio instalacije, ”ulazi” u projekciju tijela broda, te se i na njemu odražava medij putovanja, medij skrivanja slijepog putnika ili slijepi putnik sam. Svjetlosni otisak broda natovarenog teretima kroz mašinu ”motor” provlači poeziju imaginarnog slijepog putnika koja ostavlja trag u prostoru i vremenu.

Ovim radom Matea Šabić Sabljić daje nam priliku da sudjelujemo u nastanku sasvim nove umjetničke forme koja mehaničkim pokretom muzičkih kutijica proizvodi zvukove kojima samo naizgled možemo upravljati te postavljajući nas unutar same instalacije, daje nam privid upravljanja tim višemedijskim putovanjem, kao što često imamo privid upravljanja vlastitim putem, odnosno životom.

Matea Šabić Sabljić rođena je 1982. god u Splitu, odrasla u Trogiru. 2012. god diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, pri Odsjeku za animirani film i nove medije. U svom radu bavi se prostorom između jezika, znaka, pisma, komunikacije, vremena, odnosa starih i novih medija, svjetla i mraka, kretanja i mirovanja, zvuka i tišine, intimnog i javnog, putovanja i stajanja. Izlagala je nekoliko samostalnih I vise skupnih izložbi, od kojih izdvajamo: „Putopis vremeplov“ -zajednička samostalna izložba sa Nives Sertić, galerija Greta, Zagreb, 2016.; „Između govora“, samostalna izložba, Francuski institut, Mediateka, Zagreb, 2012.; „Artikulacije“, skupna izložba, galerija VN, Zagreb, 2010.; „Stereostrip“, skupna izložba, galerija SC, Zagreb 2010. i druge. Ovo joj je prva izložba u Splitu.