Nova godina u znaku starih Bačvica

Tradicija se nastavlja: čim se na Rivi otvori šampanjac, gradonačelnik Ivo Baldasar poželi sugrađanima sreću u 2014., i završi službeni vatromet i neslužbena kanonada petardi, u galeriji Fotokluba Split otvorit će se novogodišnja izložba fotografija, kao i uvijek prvi kulturni događaj u Splitu i Hrvatskoj. Ovoga puta bit će izloženo 67 fotografija splitskog fotografa Julija Mosettiga koji je između dva rata snimalo Splićanke i Splićane na Bačvicama. Pod pokroviteljstvom Turističke zajednice grada i Grada Splita, izložbu je pripremio i organizirao autorov sin Slaven Mosettig, koji je očeve negative uspio prikupiti, skenirati, obraditi i arhivirati, uz pomoć Ljube Bilića. Uz Fotoklub, logističku podršku dali su Ekološko društvo Picigin Bačvice, Hrvatsko narodno kazalište Split i butik Veštit koji je izradio kupaće kostime iz onoga doba, koje će zaljubljenici u Bačvice nositi u podne 1. siječnja na svojoj omiljenoj plaži.

Julije Mosettig je rođen u Splitu 1912., nadomak Bačvica, blizu Biskupove palače. Bio je jedno od četvero djece imućne i poznate splitske obitelji Mosettig. Završio je realku i upisao studij ekonomije u Beču. S dolaskom nacizma u Austriju odustaje od studija, 1935. se vraća u Split i otvara lokal kod pošte, gdje je imao i benzinsku pumpu. Iz Beča sa sobom donosi Leicu tip 1, kojom započinje aktivnije bavljenje fotografijom. Najviše je fotografirao na Bačvicama gdje je boravio sa svojim društvom, a to im je bila i omiljena obiteljska lokacija.

Glavna serija na izložbi je rađena 1936., a dvije sepia fotografije su stare originalne fotografije njegove sestre Marije Mosettig iz 1927. Prve kolor  fotografije, dijapozitive Agfa, Julije je snimio 1938. Nekoliko prizora posljedica bombardiranja u blizini Bačvica snimio je 1944. Amaterski fotografski laboratorij imao je u podrumu obiteljske kuće, u današnjoj Zagrebačkoj 13, gdje je s fotografijom upoznao i svoga sina.

Kako je u katalogu napisala povjesničarka umjetnosti i novinarka Branka Brekalo, Mosettigove fotografije pokazuju kakvi smo bili i "da smijemo, barem u novogodišnjoj noći vjerovati u čuda, u mogućnost povratka iskrenog osmjeha i čiste ljubavi".

"Smiju nam se s Mosettigovih slika koketne cure s nakitom i šminkom, šepure se muškarci svježe obrijani i počešljani. Fotografije mirišu na život, žudnju, Eros je u svakom kantunu slike. Ne fali toj davnoj mladosti šugamana, bikinija s potpisom, plastičnih ležaljki, suncobrana i osvježavajućih napitaka. Žive obilje jer vole život. Uživaju u gradu koji napreduje, u kojem je građanska svijest snažnija od pojedinačne koristi. Bogate splitske obitelji tada grade urbane vile uz more, neke vidimo na Mosettigovim fotografijama. Voljeli su ovi ljudi svoje vrijeme, ponosno pripadali svom gradu. Taman mu je nakon 1918. gradonačelnik dr.Ivo Tartaglija zadao mjeru europskog i modernog. Javni prostor bio je svetinja, mjesto druženja, ćakule, zabave. Ima Split svoja kupališta, Bačvice su više od toga - pješčana pozornica gradskoga života. Ćuti se na Mosettigovim fotografijama prava splitska drska grandeca. Čini se izgubljena u prošlosti, neponovljiva", zapisano je u katalogu.