Od samih početaka, kada se festival održavao samo u Makarskoj, pa sve do razdvajanja manifestacije na dvije lokacije - Split i Makarsku, festival Dalmacija Wine Expo potiče pozitivne promjene u ugostiteljskom sektoru, te osnažuje motivaciju za potrošnjom dalmatinskih i hrvatskih vinskih sorti te gastro delicija.
Stručni program je svake godine sve bogatiji, a poseban naglasak je na poslovanju odnosno proaktivnom poticanju suradnje između vinara, ugostitelja, eno gastro novinara i akademske zajednice. Kakvi nas noviteti očekuju ove godine pitali smo jednog od organizatora Zorana Paunovića.
Pred nama je šesto izdanje Dalmacija Wine Expo-a. Što izlagači i posjetitelji mogu očekivati ove godine?
- I ove godine nastavljamo s prošlogodišnjom praksom razdvajanja festivala na dva dijela; jedan poslovno-profesionalni koji se održava 24. i 25.04.2015. u Splitu u hotelu Radisson Blu i drugi zabavno-prodajni koji se odvija u Makarskoj 01. i 02.05.2015. na glavnom gradskom trgu te najprometnijoj ulici Kalelargi. Povrh toga već tradicionalno organiziramo i cijeli niz povezanih događanja u svrhu pokretanja cijele eno gastro scene Dalmacije.
Gastro manifestaciju Perfect match na kojoj ugledni chefovi, gastro novinari i ugostitelji spajaju jela dalmatinskih restorana s vinima iz portfelja festivala te pronalaze idealni spoj. Zatim Manifestaciju Zvijezde kuhinje prilikom koje predstavljamo posebne festivalske menije vrhunskih chefova javnosti i festivalskoj publici. Tu je i podizložba vina od dalmatinskih sorti nazvana Teatar dalmatinskih sorti kojom domaćoj javnosti i stranim gostima ukazujemo na neizmjerno enološko nasljeđe Dalmacije.
U hotelu Radisson Blu publici nudimo selekciju prestižnih vinara iz cijele Dalmacije, te po nekolicinu najkvalitetnijih iz svih drugih vinskih regija Hrvatske i inozemstva, dok se tjedan kasnije u Makarskoj odvija manifestacija Wine and Fun days tijekom kojih se uz izložbu vina održavaju koncerti i druge zabavne aktivnosti.
Prošle godine napravili ste veliki iskorak preselivši jedan dio festivala u Split. Koji su Vaši dojmovi o Splitu?
- Nije bilo lako donijeti takvu odluku. U Makarskoj smo krenuli od nule i uspješno prošli porođajne muke. Narasli smo vrlo brzo zahvaljujući predanom radu svih članova organizacijskog tima, te postali jedan od najprepoznatljivijih festivala u Hrvatskoj, a ujedno bili jako dobro prihvaćeni od strane lokalne zajednice i stanovništva.
Ali nakon četvrtog Dalmacija Wine Expo-a dogodila su se dva ključna momenta. Prvi je da smo počeli primati intenzivnije primjedbe vinara jer nisu uspjeli napraviti adekvatnu količinu posla u Makarskoj, a drugi je da nam se počela događati konkurencija u vidu dva festivala - u Splitu i u Dubrovniku. U tom smislu morali smo reagirati donošenjem strateške odluke o preseljenju festivala u veću sredinu, jer bi uprotivnom vrlo vjerojatno propali. Split se u tom trenutku činio kao logičan poslovni potez.
Kako je Split reagirao na Vaš festival?
- Moji dojmovi su podijeljeni. S jedne strane imate turističku zajednicu grada Splita koja nas je svesrdno podržala i pružila logističku pomoć, a s druge strane imate situaciju da vam gradonačelnik Splita ne dođe na otvorenje najvećeg vinskog festivala u Dalmaciji. A primjerice na otvorenje u Splitu dođe gradonačelnik Makarske. Inače gradonačelniku Makarske gospodinu Biliću treba uistinu zahvaliti, barem što se Dalmacija Wine Expo-a tiče.
Osim što je bio izrazito razuman kad smo poslovni dio festivala preselili iz Makarske u Split, što se ne bi reklo za mnogo Makarana koji su taj potez smatrali "izdajom", nastavio nas je podržavati, te najviše njemu možemo zahvaliti da Makarska danas ima zabavni dio festivala koji će ove godine obuhvatiti Kačićev trg i ulicu Kalelargu.
Inače, mislim da su nas Splićani jako dobro prihvatili, te se može primjetiti da je vinska i gastro scena Splita u velikom uzletu.
Rastom vinske scene također raste i konkurencija. Rekli ste da imate dva konkurentska festivala. Zašto bi izlagači i posjetitelji izabrali baš Dalmacija Wine Expo?
- Konkurencija je u svakom poslu jedna jako dobra pojava. Iskreno mislim da je konkurencija sredstvo koje najbolje osigurava napredak u bilo kojem sektoru. Analogno tome od povećane konkurencije među festivalima najviše će profitirati izlagači i posjetitelji, jer će za svoj novac dobiti puno kvalitetniji proizvod ili uslugu. Ako se previše festivala bori za iste izlagače, puno je vjerojatniji scenariji da će onaj tko izgubi tržišnu utakmicu uskoro propasti. Ali ono što je nedopustivo i posebno me ljuti je kada postoji nelojalna konkurencija. Upravo se to nama događa sa festivalom u Dubrovniku i to je upitno samo iz jednog razloga. Dubrovački festival se već drugu godinu održava na isti datum kada mi održavamo Dalmacija Wine Expo u Splitu. Ne kažem da mi držimo monopol nad terminom, ali zar ne bi bilo bolje da je barem 2 tjedna razlike između nas.
Prošle godine naglasak je bio na poslovnom dijelu festivala. Ostajete li i ove godine pri istom konceptu, te kakva je reakcija izlagača i poslovnih posjetitelja na vrijeme koje je odvojeno samo za njih?
- I ove godine naglasak je na poslovnom dijelu festivala. Prošle godine smo prvi u Hrvatskoj napravili koncept da o vlastitom trošku dovodimo F&B menadžere svih značajnijih restorana i hotelskih kuća iz Hrvatske u Split. Osiguravamo im vrijeme kada mogu nesmetano kušati vina svih naših izlagača, te kad im se neko vino svidi, na licu mjesta mogu dogovoriti posao i vino uvrstiti na vinsku listu restorana. Svi poslovni posjetitelji koji su bili na festivalu prošle godine najavili su ponovni dolazak, a imamo i veliki broj novih interesanata. Također motiviramo sve vlasnike restorana i barova iz Dalmacije da također dođu na festival i opskrbe se vinima za nadolazeću sezonu.
A što je sa Makarskom? Možemo li i ove godine očekivati nastavak Dalmacija Wine Expo-a tjedan dana nakon Splita?
- Naravno. Prošle godine smo osmislili koncept koji na neki način ide na ruku svima. Vinari koji na vrijeme uzmu štand u Splitu, dobiju bespatnu kućicu u Makarskoj gdje mogu prodavati svoje vino posjetiteljima. Posjetitelji ne trebaju plaćati ulaznice već uz promotivne cijene mogu kušati veliki broj novih etiketa. Prošle godine na glavnom makarskom trgu mogli se kušati preko 100 različitih etiketa vinara iz Dalmacije i ostatka Hrvatske, zatim vrhunska vina iz Makedonije, Slovenije, Francuske. Ove godine širimo priču na još jednu ulicu - Kalelargu, gdje će se predstaviti gastro delicije. Makarska se ponovo pokazuje kao turistička destinacija koja gradi svoj imidž u smjeru eno gastro turizma, što mislim da je dobar put.