Baletna večer glasovitog Angelina Preljocaja premijerno u splitskom HNK

Baletne jednočinke La stravaganza i Noces glasovitog koreografa Angelina Preljocaja premijerno će izvesti Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split u subotu 27. svibnja. Splitskoj će se publici tako predstaviti svjetski proslavljeni francuski koreograf, član francuske Akademije likovnih umjetnosti, čije su kreacije postavljane na najznačajnijim svjetskim pozornicama kao što su New York City Ballet, Staatsoper u Berlinu ili Ballet de l'Opéra national de Paris.

U La stravaganzi, prvom dijelu baletne večeri Angelina Preljocaja, francuskog plesača i koreografa, nastupit će plesači Baleta HNK Split: Imogen Moss, Minori Nakayama, Eva Karpilovska, Aubin Le Marchand, Yuto Mutai, Erik Ahl, Ania Bartkowski, Irina Čaban Bilandžić, Matea Milas, Elliot Adams, Oji Fujini i Aaron Kok, a Noces će izvesti: Ania Bartkowski, Eva Karpilovska, Matea Milas, Imogen Moss, Minori Nakayama, Aaron Kok, Yuto Mutai, Erik Ahl, Jake Milston i Leonardo Suoza.

Preljocaj u La stravaganza, prvom dijelu ove fascinantne baletne večeri, koristi glazbu Antonija Vivaldija, njegov Concerto n°8, ulomke iz Dixit Dominus te Laudate Pueri Dominum. Skladbe najvažnijeg talijanskog skladatelja kasnoga baroka kombinira sa suvremenim djelima britansko-američke skladateljice i zvučne umjetnice Evelyn Ficarra (skladba Source of Uncertainty), kanadskog skladatelja elektroakustične glazbe Roberta Normandeaua (Eclats de voix) te Les objets abscures Åkea Parmeruda. švedskog skladatelja, glazbenika i multimedijskog umjetnika. Les noces (Svadba) koreografiran je na istoimenu baletnu kantatu Igora Stravinskog. U oba baleta prepoznatljivo je Preljocajevo likovno obrazovanje pa će pažljivi promatrač, uživajući u  koreografskim finesama, pratiti i slikarski trag renesansne i barokne likovne baštine. La stravaganza je 1997. praizveo New York City Ballet, a Noces je po prvi put postavljen pariškom Maison des Arts de Créteil još 1998.

„Sezonu završavamo glamurozno, budući da je Angelin Preljocaj jedno od najvećih imena u današnjoj koreografiji. Nakon sezone u kojoj smo izveli šest naslova, od klasike do suvremenog plesa, želim se prije svega zahvaliti plesačima koji su napravili sjajan posao. Smatram da je splitski Balet dobio na vrijednosti izvedenim naslovima i renomiranim koreografskim imenima. Uspjeli smo dovesti uistinu velika koreografska imena što nije lako. Dobro je to i za plesače i za kazalište. Ova je premijera jedna od Preljocajovih najljepših kreacija, splitska će publika vidjeti jedan drugi koreografski svijet. Plesači su u ovaj rad jako puno uložili i jako su puno naučili. Rijetki su plesači s ovakvim rasponom od klasike do modernog stila i zbog toga sam sretan, zadovoljan i izuzetno ponosan“, izjavio je na medijskoj konferenciji ravnatelj splitskog Baleta Ilir Kerni.

Asistentica koreografa Claudia De Smet koja je prenijela Preljocajevu koreografiju splitskom ansamblu: „Veliko mi je zadovoljstvo prenositi ova dva baleta bogate povijesti izvođenja na brojnim svjetskim baletnim scenama, tim više što sam i sama plesala u baletu Noces. Oba komada su tjelesno vrlo zahtjevna i složena. U relativno kratkom vremenskom razdoblju plesači su morali usvojiti novi, njima nepoznat stil. Noces se bazira na glazbi Stravinskog, vrlo složenoj partituri. U devet tjedana rada plesači su napravili odličan posao i koreografije stvarane za jednu drugu trupu sad su postale njihove, oni su im dali neki svoj kolorit i život. Angelin Preljocaj sljedeće godine obilježit će 40 godina postojanje plesne trupe koja nosi njegovo ime. Trupa je od 80-ih godina prošlog stoljeća narasla i postala svjetski relevantna, kao što je narastao i Preljocajev svjetski ugled. Najveći dio njegovih koreografija nastao je za njegovu trupu no surađuje i s drugim baletima kao što su, primjerice, New York City ballet, Opéra de Paris, La Scala di Milano. Rad s novim plesačima uvijek donosi mu novu inspiraciju i otkrivanje novih stvari. Nažalost, nije mogao doći do Splita budući da je u završnoj fazi postavljanja novog komada s vlastitom trupom.“

Članovi ansambla Eva Karpilovska, Erik Ahl, Matea Milas i Aaron Kok naglasili su svoje zadovoljstvo usvajanjem koreografskog jezika velikog Angelina Preljocaja.

Balet za dvanaest plesača La stravaganza praizveo je 1997. New York City Ballet. Inspiriran povijesnim migracijama Europljana u Ameriku, La stravaganza kroz inovativni umjetnički pristup preispituje sukob kultura Staroga i Novog kontinenta. Europski imigranti odjeveni poput likova nizozemskog slikara Vermeera pokušavaju uhvatiti ritam glazbe suvremenih elektroakustičnih skladatelja, dok pripadnici Novog svijeta plešu na poznate taktove Vivaldija. Baroknu Europu i suvremenu Ameriku Preljocaj predstavlja pokretom i zvučno, vizualno i glazbeno.

Noces je inspiriran konceptom tradicionalne svadbe, istražuje temu braka i kompleksne dinamike ljudskih odnosa. Preljocaj kombinira tradicionalne i suvremene elemente kako bi stvorio očaravajući prikaz ljubavi, strasti i emocionalne intenzivnosti. Koreografija spaja tečne i izražajne pokrete sa snažnim i dramatičnim sekvencama, prenoseći raspon emocija u kontekstu svadbe. U interakcijama grupa i intimnih dueta, odvija se dinamika među pojedincima i kolektivna energija zajednice. Preljocajev jedinstveni umjetnički pogled i inovativan pristup koreografiji stvaraju vizualno upečatljivu izvedbu koja uključuje i plesače i publiku. Stravinskijeva glazba koja prati Noces ključan je segment baleta.. Balet kroz suvremenu interpretaciju vjenčanog obreda istražuje teme ljubavi, predanosti i složenosti ljudskih veza. Kroz snažnu koreografiju i evokativnu glazbu, Angelin Preljocaj potiče publiku na promišljanje dubokih emocionalnih iskustava povezanih s brakom.

 

Angelin Preljocaj je francuski plesač i koreograf albanskog podrijetla. Plesnu karijeru je započeo kao klasični plesač, a kasnije nastavio studij suvremenoga plesa kod francuske plesačice i koreografkinje njemačkoga podrijetla Karin Waehner u Parizu i Mercea Cunninghama u New Yorku. Godine 1984. osnovao je vlastitu trupu Compagnie Preljocaj (kasnije Ballet Preljocaj).

Njegove su kreacije predstavljene diljem svijeta i uključene u repertoar mnogih kompanija kao što su New York City Ballet, Staatsoper u Berlinu ili Ballet de l'Opéra national de Paris. Također snima kratke filmove i filmove po svojim koreografijama. Dobitnik je nekoliko nagrada uključujući "Grand Prix National de la danse" (1992), "Benois de la danse" (1995), "Bessie Award" (1997), "Les Victoires de la musique" (1997), Kristalni globus (2009.) i Nagradu za životno djelo Samuel H. Scripps koju dodjeljuje American Dance Festival (2014.). Njegov prvi dugometražni film, Polina, danser sa vie koji je režirao s Valérie Müller i adaptirao prema stripu Bastiena Vivèsa, prikazan je u kinima u studenom 2016. godine.

U travnju 2019. godine primljen je na Akademiju likovnih umjetnosti u novootvoreni odjel za koreografiju. Iste godine kreirao je Winterreise za milansku Scalu, kao i Soul Kitchen sa zatvorenicima iz kaznenog centra Baumettes u Marseilleu, rezultat četveromjesečnih radionica vođenih unutar zatvora s pet volonterki. Dokumentarni film Danser sa sente redateljice Valérie Müller objavljen je iste godine i pruža intiman pogled na ovu kreaciju u zatvorskom okruženju. Film je osvojio prvu nagradu Fipadoc 2020.

Pored koreografa Angelina Preljocaja i njegove asistentice Claudie De Smet autorski tim ovih dvaju baleta čine u La stravaganzi: kostimograf Hervé Pierre, scenografkinja Maya Schweizer te oblikovatelj svjetla Jean-Bastien Nehr a u Noces: kostimografkinja Caroline Anteski, njena asistentica Maja Peruzović oblikovatelj svjetla Jean-Bastien Nehr. Baletna majstorica u oba je komada Albina Rahmatullina, a oblikovatelj tona Petar Ivanišević. Nakon premijere 27. svibnja reprize su na progamu 28. i 29. svibnja. Sve izvedbe započinju u 20 sati. 

FOTO: Matko Biljak