Na nedavnoj promociji novopokrenutog časopisa naziva 'theFILMitself' pokazalo se kako su Splićani zagriženi ljubitelji sedme umjetnosti. Pedesetak posjetitelja znatiželjno je slušalo, listalo i promatralo što se to nudi u drugom po redu objavljenom izdanju publikacije koja će svaka tri mjeseca donositi intervjue, recenzije i novosti iz filmskog svijeta.
Obzirom da filmska analiza, koja je glavna tematika 'theFILMitselfa', nipošto nije mainstream tema, urednike i autore tekstova iznenadilo je što se gotovo cijela naklada časopisa koji broji tek 300 primjeraka razgrabila u jednu večer.
Iako su si dvojica mladih entuzijasta, kako se s punim pravom sami nazivaju, zadali težak zadatak, u vremenu kada i najpoznatiji časopisi i novine propadaju oni pozivaju i angažiraju mlada pera uz pomoć kojih pokreću krajnje hipsterski list.
A evo i tko su oni. Glavni lik u 'theFILMitselfu' Zadranin je Erik Lončar (33), redatelj i filmski analitičar koji se može pohvaliti s desetak filmova prikazanih po raznim festivalima te po, kako nam tvrdi, preko 250 raznih video projekata i 50-ak glazbenih spotova. Lončar je neko vrijeme držao i radionice o filmskoj analizi, gdje je upoznao studenta iz Tučepi Ivana Šarića (24) koji je u to vrijeme pisao kolumne i recenzije za The Taste of Cinema i S4S te mu odlučio ponuditi da zajedno kroče u projekt zvan časopis.
Erik nam odlučno tvrdi kako se sve odvilo spontano.
- Nakon što smo se upoznali na radionici, predložio sam Ivanu da počnemo raditi list koji će se temeljiti na filmskoj analizi što je on raširenih ruku prihvatio nakon čega smo krenuli okupljati druge autore. Nekako je tako otprilike nastao prvi broj koji je iz tiska izišao ovo ljeto, no iz raznih razloga nismo mogli održati njegovu promociju pa je drugi broj zapravo dobio tretman kao da je prvi - pojašnjava Lončar koji ne skriva oduševljenje činjenicom da se u njihovu malu redakciju pridružuje sve više imena.
- Dok smo radili na drugom broju uključilo se duplo više autora nego na prvom što nam je naročito drago, a dobro je i da ljudi znaju kako su svi pozvani da nam se pridruže jer će 'theFILMitself' izlaziti svako tri mjeseca - poziva urednik čiji tekstovi se također nalaze u časopisu, zajedno s analizama i komentarima već spomenutog Ivana Šarića, Nadje Matije Fatović, Mira Nikolića, Josipa Mioča, Jakova Škomrlja i Daria Vištice.
Ono što 'theFILMitself' razlikuje od sličnih časopisa, koji su opet iznimno rijetki (u Hrvatskoj postoje još samo dva - Filmonaut i Hrvatski filmski ljetopis) je činjenica da su autori ozbiljno pristupili intervjuima koje predano, a neke čak i po godinu dana, rade. U pripremi za objavu imaju imena na kojima im mogu pozavidjeti i urednici i novinari publikacija koje utažuju žeđ za dobrim intervjuima tisućama čitatelja, a ne nekolicini lokalnih znatiželjnika.
Riječ je o velikanima kao što su Martin Scorsese (Dobri momci, Taksist, Vuk s Wall Streeta), John Carpenter (Halloween, The Fog, Dark Star) i Francis Ford Coppola (Kum, Apokalipsa danas). Iako će svatko realan na prvu zaključiti kako je riječ o copy/paste intervjuima koji su samo prevedeni na hrvatski jezik i potom objavljeni, istina je ta da je Erik Lončar sa svakim od njih osobno razgovarao, i to najčešće putem Skypea.
Priznaje nam kako nije bilo lagano napraviti da intervjui dospiju u časopis jer su ti tekstovi prošli more prepreka.
- Nije jednostavno doći u kontakt s imenima kao što su Coppola ili Scorsese, i sam taj proces traje po nekoliko mjeseci. Jučer sam baš pričao s čovjekom kojeg ću ostaviti anonimnog, a kojeg ganjam od lipnja prošle godine. Nakon što se tekst završi mora proći kroz brojna vrata i zidove. Preko tajnica do raznih agenata i menadžera, svi ga pregledavaju i listaju - zamjera urednik kojeg ipak veseli što uspijeva napraviti da tako velika imena govore za tako sitan mladi list.
- Intrigira ih činjenica da se bavimo filmskom analizom, upravo iz razloga što to zapravo nitko ne radi i zato odlučuju biti dio 'theFILMitselfa'. Uskoro ćemo krenuti s velikom promocijom časopisa u kojeg će biti uključene njihove fotografije s objavljenim intervjuima u ruci - najavljuje Lončar čiji časopis je prokomentirao i John Carpenter.
- Dok sam s Carpenterom radio intervju putem videopoziva, dobio sam komentar na list u stilu 'Good luck with that'. Ni ne čudi. Tema je uska, nemamo veliku publiku. Fantastičan je taj njegov izbor riječi jer je kroz njih zapravo i rekao da je 'theFILMitself' jako poseban, štoviše, individualan.
Iako je jasno kako nam neće ispričati sve što će se naći objavljeno u časopisu, urednici su bili toliko ljubazni da s nama podijele najzanimljiviji odgovor kojeg su dobili od svojih nesvakidašnjih sugovornika. Redatelja Lončara iznenadilo je kada mu je John Waters pojasnio koju poruku nastoji prenijeti gledateljima.
- On prvenstveno želi da ljudi upoznaju različitosti, a one se ogledaju u načinu života, u outsiderima koje trpa u kadar kako bi gledatelji stekli poštovanje i prestali ih promatrati kao frikove. Kaže i da se gledatelji moraju otvoriti prema novim idejama kako bi uopće mogli shvatiti poruku filma - priča nam urednik koji je povukao paralelu između Watersa i Coppole kazavši kako je Kumov tata dosta škrtiji na riječima.
- Coppola je dosta enciklopedijski nastrojen i ne voli izražavati mišljenje. Konkretan je u rečenicama, i zanimalo ga je hoće li pitanja biti teška - prisjeća se Zadranin koji trenutno pokušava stupiti u kontakt s Quentinom Tarantinom, a dok se realiziraju novi pregovori i razgovori, čitateljima će u trećem izdanju 'theFILMitselfa', koji izlazi u lipnju, biti serviran intervju s Johnom Watersom i filmskom kritičarkom Alexandrom Heller Nicholas.